Lyssna

Ramp Personlig Assistans AB

Hemsida: ramp.nu
Epost: kontakt@ramp.nu
Telefon: 010-410 39 00
Besöksadress: Löjtnantsgatan 17, 115 50 Stockholm

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556685-6737, Etableringsår: 2005
Kunder och assistenter29 kunder och 230 assistenter. (100 årsanställda assistenter)
Administrativ personalfem personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 6 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länStockholms län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalFremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Vi gör alltid enskilda bedömningar utefter kundens situation."
Genomsnittlig grundtimlön145:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 162:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 125:38 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 28:77 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnaderAntal kr/tim som avsätts uppges ej
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderMaxbelopp av sparade assistansmedel i högst fem år får högst uppgå till 75% av den årliga adm-avgiften. Detta är mer än väl tilltaget för att kunna täcka eventuella stora kostnader i assistansen.
Resterande medel vill vi att de investeras i din assistans.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • Ramp Personlig Assistans samarbetar med NÄRA personlig assistans och kan på så sätt bidra med resurser, erfarenhet, kunskap och engagemang även från medarbetarna på NÄRA. Det skapas synergier som i slutändan gynnar din assistans.
Vad ingår ej?
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordRamp står för en demokratisk assistans. För att kunna styra och påverka, liksom i all demokrati, är kunskap och förståelse nödvändigt. Ramps verksamhetsidé har sen start byggt på 100% transparens. Öppet och korrekt. Inget är dolt. Att du vet lika mycket som vi, är inte bara en konsekvens av vårt arbetssätt – utan något vi aktivt jobbar för. Liksom i den svenska offentlighetsprincipen finns inte plats för översitteri, utan gör den oss jämställda. Och du kan bli delaktig med ett tydligt avtryck i din assistans utformande.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Vi gör alltid en individuell bedömning när vi träffar nya personer. Om vi bedömer att vi kan vara till hjälp och det gynnar personen kan vi vara till stöd i till exempel en ansökansprocess även innan personen har skrivit serviceavtal.
Sök jobb som assistent Platsannonser på arbetsförmedlingen från Ramp Personlig Assistans AB: 3
Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd IfA Intressegruppen för Assistansberättigade
System för tidrapportering och schemaläggningPrimass
Transparens­index (0-100)70 av 100
Källa och senaste uppdatering:Jerker Hernbäck, 2022-10-19 00:00:00

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: