Aleris Rehab Station Stockholm AB

Hemsida: aleris.se/personlig-assistans
Epost: rssassistans@aleris.se
Telefon: 08-555 44 098
Besöksadress:
Frösundaviks allé 4, 169 89 Solna
Karta
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 304 696 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 290 120 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 11,7%
- 2023: 4,8%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 330 anställda, därav administrativa: 9 personer som är 3 %
- 2023: 321 anställda, därav administrativa: 9 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 714 898 kr
- 2023: 308 356 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 0 kr
- 2023: 0 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Aleris Rehab Station Assistans är en av flera verksamheter inom Rehab Station Stockholm AB. Aleris Rehab Station,utvecklar och driver medicinsk rehabilitering för personer med olika neurologiska skador och sjukdomar samt ortopediska skador.
Flera nyckeltal inrapporterade till Bolagsverket av Aleris Rehab Station Stockholm AB.Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556284-9421 med etableringsår: 1986
- Kunder och assistenter
- 41 kunder och 400 assistenter.
- Administrativ personal
- nio personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Västmanlands län, Gotlands län, Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län, Stockholms län
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, enligt kollektivavtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 156:63 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 175:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 135:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Assistansomkostnader
-
4:00 kr/tim - 5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Nej ingen begränsning
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
– En personlig kontakt (enhetschef) som arbetar nära och tillsammans med kunden under hela assistansuppdraget med bland annat rekrytering, schemaläggning och arbetsplatsmöten. – Kunden och assistenterna har alltid tillgång till schema och bemanning via vårt webbverktyg. – Vi har dygnet runt service med kvalificerad personal. – Vi erbjuder kundinriktade träffar som inspirationsdagar, temakvällar, utbildning, träningskort till Aleris Rehab Station Stockholms gym och andra sociala aktiviteter. – Våra assistenter får skräddarsydda utbildningar i till exempel förflyttningar, assistentrollen, olika diagnoser som neurologiska sjukdomar och skador, sårskola, hjärt- och lungräddning, brandskyddsutbildning och handledning i sin yrkesroll. – Assistenter har tillgång till friskvård, personalaktiviteter och ersättning för vård upp till högkostnadsskydd. – Rapporter över beviljade och förbrukade assistanstimmar och assistansomkostnader.
- Vad ingår ej?
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden ingår ej
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Utgångspunkten för Aleris Rehab Station Assistans arbete är att alla människor har rätt till ett bra liv. Tillsammans med dig och dina assistenter vill vi säkerställa att assistansen utformas och anpassas efter dina önskemål, att du får den service du behöver och att hela din assistans tas om hand på ett professionellt sätt. Vår verksamhet bygger på den kunskap och långa erfarenhet som vi har på Rehab Station Stockholm av att bedriva framgångsrik neurologisk rehabilitering. Vi erbjuder personlig assistans till barn, ungdomar och vuxna med neurologisk sjukdom eller skada. Vi möjliggör och hjälper till med individuella lösningar.
Rehab Station Assistans har;
–lång erfarenhet av neurologisk rehabilitering, kunskap om funktionshinder och vanliga komplikationer
–stort utbud för kunder av föreläsningar, temadagar, träning och sociala aktiviteter
–kvalificerade teamchefer som arbetar nära kunden och dennes assistenter
–hög tillgänglighet
–skräddarsydda utbildningar för assistenter
–förebilder med egna erfarenheter av funktionshinder
–aktivt forsknings- och utvecklingsarbete i samarbete med Karolinska Institutet- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Information och rådgivning.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Ej angiven information
- översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Sara Ternedal, 2025-04-14 10:15:58