Lyssna

Aleris Rehab Station Stockholm AB

Hemsida: aleris.se/personlig-assistans
Epost: rssassistans@aleris.se
Telefon: 08-555 44 098
Besöksadress: Frösundaviks allé 4, 169 89 Solna

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556284-9421, Etableringsår: 1986
Kunder och assistenter43 kunder och 400 assistenter.
Administrativ personalnio personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iVästmanlands län, Gotlands län, Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län, Stockholms län
Kontor finns i följande länStockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, enligt kollektivavtal"
Genomsnittlig grundtimlön156:63 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 175:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 135:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Assistans­omkostnader 4:00 kr/tim - 5:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderNej ingen begränsning
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • – En personlig kontakt (teamchef) som arbetar nära och tillsammans med kunden under hela assistansuppdraget med bland annat rekrytering, schemaläggning och arbetsplatsmöten. – Kunden och assistenterna har alltid tillgång till schema och bemanning via vårt webbverktyg. – Vi har dygnet runt service med kvalificerad personal. – Vi erbjuder kundinriktade träffar som inspirationsdagar, temakvällar, utbildning, träningskort till Aleris Rehab Station Stockholms gym och andra sociala aktiviteter. – Våra assistenter får skräddarsydda utbildningar i till exempel förflyttningar, assistentrollen, olika diagnoser som neurologiska sjukdomar och skador, sårskola, hjärt- och lungräddning, brandskyddsutbildning och handledning i sin yrkesroll. – Assistenter har tillgång till friskvård, personalaktiviteter och ersättning för vård upp till högkostnadsskydd. – Rapporter över beviljade och förbrukade assistanstimmar och assistansomkostnader.
Vad ingår ej?
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordUtgångspunkten för Aleris Rehab Station Assistans arbete är att alla människor har rätt till ett bra liv. Tillsammans med dig och dina assistenter vill vi säkerställa att assistansen utformas och anpassas efter dina önskemål, att du får den service du behöver och att hela din assistans tas om hand på ett professionellt sätt. Vår verksamhet bygger på den kunskap och långa erfarenhet som vi har på Rehab Station Stockholm av att bedriva framgångsrik neurologisk rehabilitering. Vi erbjuder personlig assistans till barn, ungdomar och vuxna med neurologisk sjukdom eller skada. Vi möjliggör och hjälper till med individuella lösningar.

Rehab Station Assistans har;
–lång erfarenhet av neurologisk rehabilitering, kunskap om funktionshinder och vanliga komplikationer
–stort utbud för kunder av föreläsningar, temadagar, träning och sociala aktiviteter
–kvalificerade teamchefer som arbetar nära kunden och dennes assistenter
–hög tillgänglighet
–skräddarsydda utbildningar för assistenter
–förebilder med egna erfarenheter av funktionshinder
–aktivt forsknings- och utvecklingsarbete i samarbete med Karolinska Institutet
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Information och rådgivning.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från Aleris Rehab Station Stockholm AB: 3
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Ej angiven information
  • översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
Transparens­index (0-100)77 av 100
Källa och senaste uppdatering:Sara Ternedal, 2024-10-07 16:23:02

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: