Lyssna

Hela Sveriges Assistans

Hemsida: hsaab.se
Epost: info@hsaab.se
Telefon: 08-55 77 19 00
Besöksadress: Hela Sveriges Assistans, Svärdvägen 19, 5 tr, 182 33 Danderyd, , Geijersgatan 4A, 216 18 Limhamn

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556659-5210, Etableringsår: 2004
Kunder och assistenter74 kunder och 380 assistenter. (173 årsanställda assistenter)
Administrativ personaltio personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden Uppsägningstid 12 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länSkåne län, Stockholms län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, under en månad. Under den tiden tas beslut om det ev. ska utbetalas under längre tid. Allt för att möjliggöra för våra kunder att behålla sina personliga assistenter."
Genomsnittlig grundtimlön135:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 151:- kr/tim inkl semesterlön)
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 33:26 kr/tim - 39:91 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader 5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderI det fall underlag finns till framtida kostnader kan assistansersättning avsättas.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig. När kunden har utan att varit i kontakt med assistansanordnaren bokat resa som assistenterna ska åka med och att det inte finns utrymme för detta i ekonomin.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Dator,mobiltelefon till arbetsledaren att användas i tjänsten. Arbetsledarintroduktion. Grundutbildning via vår egna webbutbildning för nyanställd personlig assistent. Schemaläggning och tidrapportering sker med stöd av HSA tid.
Vad ingår ej?
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi gillar beslut nära kunden. Därför arbetar vi med personlig arbetsledning.

Arbetsledare kan vara kunden själv, eller en personlig assistent tillhörande kunden som har det som en extra befattning. Från HSA huvudkontor ger vi stöd och service till arbetsledaren, allt för att stödja utvecklingen inom assistansen utifrån behov och ge trygghet i vardagen.

Gemensamt för alla uppdrag är att arbetsledaren är en person med gedigen kunskap om uppdraget och om dina önskemål och behöv. Arbetsledaren är endast ansvarig för ditt uppdrag och kan därför ha hela sitt fokus på just din assistans.

I och med att arbetsledaren finns ute i uppdraget blir beslutsvägarna korta och din personliga integritet hög.
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Stöd i hela processen gällande ansökan om personlig assistans.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från Hela Sveriges Assistans: 3
Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd IfA Intressegruppen för Assistansberättigade
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)77 av 100
Källa och senaste uppdatering:Sonja Hayen, Regionchef Hela Sveriges Assistans, 2024-04-09 00:00:00

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: