Hela Sveriges Assistans

Hemsida: hsaab.se
Epost: info@hsaab.se
Telefon: 08-55 77 19 00
Besöksadress:
Hela Sveriges Assistans, Kammakargatan 48, 111 60 Stockholm, , Geijersgatan 4A, 216 18 Limhamn
Hela Sveriges Assistans är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.
Karta
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 115 815 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 126 142 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 4,7%
- 2023: 3,7%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 192 anställda, därav administrativa: 8 personer som är 4 %
- 2023: 237 anställda, därav administrativa: 8 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 72 730 kr
- 2023: 59 480 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 46 284 kr
- 2023: 34 600 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Hela Sveriges Assistans är sedan januari 2019 en del av Förenade Care
Flera nyckeltal inrapporterade till Bolagsverket av Hela Sveriges Assistans.Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556659-5210 med etableringsår: 2004
- Kunder och assistenter
- 74 kunder och 380 assistenter. (173 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- åtta personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Skåne län, Stockholms län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, under en månad. Under den tiden tas beslut om det ev. ska utbetalas under längre tid. Allt för att möjliggöra för våra kunder att behålla sina personliga assistenter."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 145:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 162:- kr/tim inkl semesterlön)
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:26 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
I det fall underlag finns till framtida kostnader kan assistansersättning avsättas.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
-
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig.
När kunden har överskridit budget för assistansomkostnaderna.
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Dator,mobiltelefon till arbetsledaren att användas i tjänsten. Arbetsledarintroduktion. Grundutbildning via vår egna webbutbildning för nyanställd personlig assistent. Schemaläggning och tidrapportering sker med stöd av HSA tid.
- Vad ingår ej?
- juridisk rådgivning ingår ej
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi gillar beslut nära kunden. Därför arbetar vi med personlig arbetsledning.
Arbetsledare kan vara kunden själv, eller en personlig assistent tillhörande kunden som har det som en extra befattning. Från HSA huvudkontor ger vi stöd och service till arbetsledaren, allt för att stödja utvecklingen inom assistansen utifrån behov och ge trygghet i vardagen.
Gemensamt för alla uppdrag är att arbetsledaren är en person med gedigen kunskap om uppdraget och om dina önskemål och behöv. Arbetsledaren är endast ansvarig för ditt uppdrag och kan därför ha hela sitt fokus på just din assistans.
I och med att arbetsledaren finns ute i uppdraget blir beslutsvägarna korta och din personliga integritet hög.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Stöd i hela processen gällande ansökan om personlig assistans.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Ej angiven information
- översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Sonja Hayen, Regionchef Hela Sveriges Assistans, 2025-11-27 14:40:40