Hemmalaget Assistans AB

Hemsida: hemmalaget.se
Epost: info@hemmalaget.se
Telefon: 076 869 50 00
Besöksadress:
Hässlebergsgatan 7, 521 51 Floby
Hemmalaget Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder enbart i Västra Götalands län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 10%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 37 083 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 38 508 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 7,6%
- 2023: 6,7%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 76 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 4 %
- 2023: 82 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 166 438 kr
- 2023: 158 875 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 9 813 kr
- 2023: 30 750 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Ägaren tar inte ut lön i normal omfattning utan har valt utdelning istället motsvarande samma kostnad som en lön på ca 30 kkr per månad. Bolaget sitter i egna lokaler och betalar därför ingen hyra utan det tas ifrån vinstmedel.
Flera nyckeltal inrapporterade till Bolagsverket av Hemmalaget Assistans AB.Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556498-3764 med etableringsår: 2007
- Kunder och assistenter
- 16 kunder och 105 assistenter. (50 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- tre personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Västra Götalands län
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Enligt kollektivavtal"
- Timlön
- Timlön uppges ej, men lägsta lönen i kollektivavtalet Fremia-Kommunal är 133:25 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim - 6:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
-
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig.
Om kund lämnar oriktiga uppgifter till anordnaren.
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Personalförmåner diskuteras tillsammans med kunden
- Vad ingår ej?
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja fullservice
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Ej angiven information
- varken medellön eller minimilön till assistenter
- Transparensindex (0-100)
- 70 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Per-Arne Hederstaf, VD, 2025-11-03 11:55:56