AssistansExperten i Norden AB

Hemsida: assistansexperten.se
Epost: kontakt@assistansexperten.se
Telefon: 010-222 13 00
Besöksadress:
Stenbackevägen 6, 702 25 Örebro
AssistansExperten i Norden AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 11%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 137 879 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 118 016 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 1,4%
- 2023: 0,3%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 3 117 tkr som är 3.3 % av all lön till alla anställda och 44 529 kr per kund
- 2023: 3 006 tkr som är 3.7 % av all lön till alla anställda och 56 717 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 260 anställda, därav administrativa: 11 personer som är 4 %
- 2023: 227 anställda, därav administrativa: 11 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 26 043 kr
- 2023: 6 226 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 36 071 kr
- 2023: 17 981 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 500 tkr
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559216-1144 med etableringsår: 2019
- Kunder och assistenter
- 72 kunder och 400 assistenter. (200 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 11 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Örebro län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, enligt kollektivavtal."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 155:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 174:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 30:83 kr/tim - 48:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
3:00 kr/tim - 30:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Nej, inga begränsningar.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
- Vad ingår ej?
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Hos oss är du alltid viktigast. Med kundansvariga som har tid att lära känna dig, som lyssnar, diskuterar och löser problem och håller löpande möten med din personal. Vi ser också till att din personal får de relevanta utbildningarna som krävs för att utföra sitt jobb tillsammans med dig på bästa möjliga sätt. Vi hjälper dig i varje steg och vi tar ett helhetsansvar för att skapa din bästa personliga assistans.
Tillsammans med oss får du en personlig assistans utformad precis som du vill att den skall vara, utförd av personal som du själv valt. Personliga assistenter som förstår just dig och vet precis hur du vill leva ditt liv. Experthjälp helt enkelt.
Om du känner att du inte har tid eller kraft att sätta dig in i vad som gäller, eller om du fått ett beslut som du är missnöjd med så kan du alltid få juridisk hjälp av oss. Hos oss arbetar en av branschens mest kompetenta jurister som har lång erfarenhet inom personlig assistans. Vi ger dig en juridisk hjälp som kan skapa förutsättning för dig att leva ett bra liv med rätt personlig assistans. Vi arbetar för att du får ett rättvist beslut.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi erbjuder hjälp genom vår erfarna jurist med ansökan för personer som ännu inte har assistansbeslut. Detta är kostnadsfritt.
- Anordnaren är IfA Supporter eller IfA-godkänd

- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Patrik Ahlvin, 2025-05-21 11:20:02