Primacura AB

Hemsida: primacura.se
Epost: info@primacura.se
Telefon: 033-128 129
Besöksadress:
Druveforsvägen 32, 504 33 Borås
Primacura AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 4%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 3%
- administrationskostnader samt vinst
- 4%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 91 332 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 91 104 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 1,2%
- 2023: 1,9%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 tkr som är 1.6 % av all lön till alla anställda och 22 kr per kund
- 2023: 540 tkr som är 0.9 % av all lön till alla anställda och 10 800 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 144 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 5 %
- 2023: 144 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 23 511 kr
- 2023: 34 060 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 34 978 kr
- 2023: 50 160 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556742-5789 med etableringsår: 2007
- Kunder och assistenter
- 45 kunder och 230 assistenter. (160 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- sju personal, en därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja enligt kollektiavtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 159:48 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 179:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 136:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 15:00 kr/tim - 25:00 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim - 12:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
- Vad ingår ej?
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Det stora bolagets juridiska kunnighet inom LSS och det lilla bolagets närhet kvalitét och känsla.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja administrativa tjänster
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi erbjuder kostnadsfri juridisk konsultation i samband med ansökan om LSS-insatser som personlig assistans och daglig verksamhet.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 77 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Jimmy Bergsten, Anders Leifstedt, 2024-10-23 10:38:58