Lyssna

Handen Assistans

Hemsida: handenassistans.se
Epost: info@handenassistans.se
Telefon: 0320-12320
Besöksadress: Lyddevägen 19A, 511 58 Kinna

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556630-3250 med etableringsår: 2002

Kunder och assistenter
22 kunder och 150 assistenter.
Administrativ personal
fem personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
Uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Västra Götalands län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Fremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"ja, maximalt planerad arbetstid under 1 månad"
Genomsnittlig grundtimlön
158:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 177:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 139:87 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Assistans­omkostnader
4:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vår vision är att ge våra brukare ett individuellt stöd, helt utifrån var och ens behov, förutsättningar och önskemål.

Nära och goda relationer, samarbete och tillgänglighet är receptet för en god personlig assistans. När både du och alla medarbetare på Handen Assistans bidrar med idéer, kunskap och erfarenhet – så blir det bra.
Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi finns med som stöd inför assistansbeslut, från första ansökan till processens slut - för den som önskar.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
System för tidrapportering och schemaläggning
Tidvis
Transparens­index (0-100)
80 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Johanna Berggren, 2025-11-26 09:43:20

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: