Handen Assistans

Hemsida: handenassistans.se
Epost: info@handenassistans.se
Telefon: 0320-12320
Besöksadress:
Lyddevägen 19A, 511 58 Kinna
Handen Assistans är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 83%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 3%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 46 331 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 42 814 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,1%
- 2023: -0,5%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 71 anställda, därav administrativa: 5 personer som är 7 %
- 2023: 67 anställda, därav administrativa: 5 personer som är 7 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 2 455 kr
- 2023: -9 591 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 6 500 kr
- 2023: 10 864 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 300 tkr
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556630-3250 med etableringsår: 2002
- Kunder och assistenter
- 22 kunder och 150 assistenter.
- Administrativ personal
- fem personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja, maximalt planerad arbetstid under 1 månad"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 158:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 177:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 139:87 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Assistansomkostnader
-
4:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vår vision är att ge våra brukare ett individuellt stöd, helt utifrån var och ens behov, förutsättningar och önskemål.
Nära och goda relationer, samarbete och tillgänglighet är receptet för en god personlig assistans. När både du och alla medarbetare på Handen Assistans bidrar med idéer, kunskap och erfarenhet – så blir det bra.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi finns med som stöd inför assistansbeslut, från första ansökan till processens slut - för den som önskar.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Johanna Berggren, 2025-11-26 09:43:20