Lyssna

Aberia Personlig Assistans AB

Hemsida: aberia.se
Epost: info@aberia.se
Telefon: 010 761 21 21
Besöksadress: Rålambsvägen 15, 11259 Stockholm, ( Tidningskvarteret, DN Skrapan )

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556625-6946, Etableringsår: 2002
Kunder och assistenter45 kunder och 300 assistenter. (200 årsanställda assistenter)
Administrativ personalsex personal, en därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länStockholms län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Kund/medlem gör arbetsscheman för assistenterna.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"ja enligt kollektivavtalet eller enligt överenskommelse"
Genomsnittlig grundtimlön150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 129:69 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 26:61 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnaderAntal kr/tim som avsätts uppges ej
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderSpara medel över året kan ske vid särskilda skäl efter individuell bedömning och enligt överenskommelse. På sparade medel sker regelmässig beskattning och en administrationsavgift tas ut.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Vi erbjuder det digitala verktyget ViewMe för att underlätta i assistansvardagen https://www.viewme.se. Verktyget är en godkänd omkostnad.
Vad ingår ej?
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi har lång och gedigen erfarenhet av personlig assistans, både professionellt som privat och vi är väldigt måna om att ge en personlig service till våra kunder och medarbetare.
Fokus och utgångspunkt när vi tillsammans organiserar ett assistansuppdrag är alltid ditt liv, ditt val. Det är så vi gör. Varje dag. I varje assistans. Vi utgår från självbestämmande, inflytande, delaktighet och vi är tillgängliga och transparanta. Självklart jobbar vi kvalitetssäkrat utifrån vad lagar och regelverk säger.
Alltid i Aberia
• Kund är chefen, vi är stöd och arbetsgivare
• En egen kund – och personalansvarig och ett team av experter inom assistansens alla delar vilket
även inkluderar lön, ekonomi och bokföring
• Juridiskt stöd och rådgivning
• Transparens i assistansens alla delar
• Delaktighet i budget och lönesättning
• Enkel tidredovisning, rekrytering, dokumentation, genomförande, intro, avvikelsehantering och
utbildning i branschledande system
• Aktiviteter och utbildning året om
• Rabatter på hotell och rekreation

Att vara anställd i Aberia innebär att du har en närvarande chef, arbetsledning i ditt dagliga arbete, handledning, kollektivavtal och en mängd utbildningsmöjligheter och aktiviteter över året.
Tjänster för egna arbetsgivare?Under utveckling
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, vi erbjuder juridiskt stöd i ansökan av personlig assistans, villkor kundavtal.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida.
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)80 av 100
Källa och senaste uppdatering:John Astvik, Jessica Green, 2024-11-18 13:22:34

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: