Aberia Personlig Assistans AB

Hemsida: aberia.se
Epost: info@aberia.se
Telefon: 010 761 21 21
Besöksadress:
Rålambsvägen 15, 11259 Stockholm, (Tidningskvarteret,DN Skrapan)
Aberia Personlig Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 63 003 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 68 705 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: -0,3%
- 2023: 2,0%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 95 anställda, därav administrativa: 6 personer som är 6 %
- 2023: 117 anställda, därav administrativa: 6 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 36 633 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 0 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556625-6946 med etableringsår: 2002
- Kunder och assistenter
- 45 kunder och 300 assistenter. (200 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- sex personal, en därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Kund/medlem gör arbetsscheman för assistenterna.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja enligt kollektivavtalet eller enligt överenskommelse"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:69 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
- Antal kr/tim som avsätts uppges ej
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Spara medel över året kan ske vid särskilda skäl efter individuell bedömning och enligt överenskommelse. På sparade medel sker regelmässig beskattning och en administrationsavgift tas ut.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Vi erbjuder det digitala verktyget ViewMe för att underlätta i assistansvardagen https://www.viewme.se. Verktyget är en godkänd omkostnad.
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi har lång och gedigen erfarenhet av personlig assistans, både professionellt som privat och vi är väldigt måna om att ge en personlig service till våra kunder och medarbetare.
Fokus och utgångspunkt när vi tillsammans organiserar ett assistansuppdrag är alltid ditt liv, ditt val. Det är så vi gör. Varje dag. I varje assistans. Vi utgår från självbestämmande, inflytande, delaktighet och vi är tillgängliga och transparanta. Självklart jobbar vi kvalitetssäkrat utifrån vad lagar och regelverk säger.
Alltid i Aberia
• Kund är chefen, vi är stöd och arbetsgivare
• En egen kund – och personalansvarig och ett team av experter inom assistansens alla delar vilket
även inkluderar lön, ekonomi och bokföring
• Juridiskt stöd och rådgivning
• Transparens i assistansens alla delar
• Delaktighet i budget och lönesättning
• Enkel tidredovisning, rekrytering, dokumentation, genomförande, intro, avvikelsehantering och
utbildning i branschledande system
• Aktiviteter och utbildning året om
• Rabatter på hotell och rekreation
Att vara anställd i Aberia innebär att du har en närvarande chef, arbetsledning i ditt dagliga arbete, handledning, kollektivavtal och en mängd utbildningsmöjligheter och aktiviteter över året.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Under utveckling
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, vi erbjuder juridiskt stöd i ansökan av personlig assistans, villkor kundavtal.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- John Astvik, Jessica Green, 2025-12-01 11:21:05