Björkö Assistans Sören Eriksson AB

Hemsida: bjorkoassistans.se
Epost: info@bjorkoassistans.se
Telefon: 013 103990
Besöksadress:
Industrigatan 11, 582 77 Linköping, , Fängelsegatan 1, 593 31 Västervik
Björkö Assistans Sören Eriksson AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder enbart i Östergötlands län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 5%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 4%
- vinst
2%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 62 185 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 53 098 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,0%
- 2023: 0,2%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 104 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 3 %
- 2023: 81 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 37 438 kr
- 2023: 4 207 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 23 781 kr
- 2023: 2 379 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 750 tkr
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556653-6727 med etableringsår: 2003
- Kunder och assistenter
- 32 kunder och 165 assistenter.
- Administrativ personal
- tre personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Östergötlands län
- Kontor finns i följande län
- Östergötlands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 143:17 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 160:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 25:00 kr/tim - 34:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
6:85 kr/tim - 20:56 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- Vad ingår ej?
- juridisk rådgivning ingår ej
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Björkö Assistans har funnits sedan 2003 och grundades av Sören Eriksson. Han startade företaget i samband med att äldste sonen Jens, som hade ett gravt fysiskt handikapp, skulle flytta hemifrån. Sören ville då ge sin son de bästa möjliga förutsättningarna för en fungerande vardag.
Familjens synsätt och värderingar tillsammans med Jens behov gjorde att Sören tog saken i egna händer och Björkö Assistans bildades.
Vi vill vara med och skapa livskvalitet för dig, på dina villkor. Då fungerar inga generella lösningar.
På Björkö Assistans arbetar vi utifrån kundens behov och anpassar vårt erbjudande och vår service efter varje kund. Vi på Björkö Assistans har inställningen att det är du som bäst vet hur förutsättningarna för ditt liv ser ut och vilka dina behov är. Inte någon annan.
Vi vill vara nära. För oss är det viktigt att du känner att vi är nära dig. För att kunna bibehålla den personliga servicen och kontakten fokuserar vi vår verksamhet på Östergötland. Vårt huvudkontor finns i Linköping och vi har personal i stort sett hela Östergötland. Därför kan vi vara snabba och flexibla och du får alltid den hjälp du behöver när du behöver den.
Kärnan i vår verksamhet sammanfattar vi med fyra värdeord:
Öppenhet – Våra kunder har full insyn i vårt arbete och är delaktiga i det vi gör. Vi arbetar tillsammans för att utveckla och förbättra vardagen efter varje kunds unika behov och för att våra medarbetare ska kunna erbjuda bästa möjliga assistans. Varje dag.
Nytänkande – Vi vågar satsa och tänka nytt och utvecklar ständigt vår verksamhet. Vi tänker gärna nytt och både leder och följer branschens ständiga förändring.
Kundfokus – Hos oss står kunden alltid i centrum! Vi är lyhörda och har kunskap och förståelse för kundens situation. Vi är lättillgängliga och är personliga i vår dialog med vår kund. Vi är alltid snabba med att återkoppla.
Glädje – Vi har kul på jobbet! Vi vill att det dagliga arbetet ska genomsyras av glädje och att det ska smitta av sig på kunder, personal och alla övriga i vår verksamhet.
Välkommen till oss!
Du hittar oss på Instagram och Facebook.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 87 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Hanna Weitman, 2025-01-16 10:30:28