AO Assistans AB

Hemsida: aoassistans.se
Epost: Anette@aoassistans.se
Telefon: 0760 27 28 24
Besöksadress:
Storgatan 41, 46130 Trollhättan
AO Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder enbart i Västra Götalands län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 6%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 55 964 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 46 783 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 11,2%
- 2023: 11,1%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 82 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 4 %
- 2023: 70 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 289 952 kr
- 2023: 244 810 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 235 714 kr
- 2023: 226 714 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 6 125 tkr
- 2023: 3 500 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556908-8148 med etableringsår: 2010
- Kunder och assistenter
- 30 kunder och 200 assistenter.
- Administrativ personal
- tre personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Västra Götalands län
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:20 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
2:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Inga begränsningar, men vi vill att assistansersättningen ska gå till det den är tänkt till - dvs verksamheter runt vår kund. Vi rekommendera en buffert för oförutsedda utgifter samt följer försäkringskassan riktlinjer
vi hjälper gärna till med ett spar som till ex resor- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
El/ vatten Toapapper ,förbruknings varor mm
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja , vi hjälper kunder att söka asssitansersättning hos kommun och försäkringskassan med vilkor att dom tar AO som anordnare vid ett beslut
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Primass
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Anette Olausson, 2025-10-15 11:31:31