Lyssna

IGS Assistans AB

Hemsida: igsassistans.se
Epost: info@igsassistans.se
Telefon: 08-556 803 87
Besöksadress: Arenavägen 41, 8 tr, 121 77 Johanneshov, Tunnelbanestation "Globen"

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556768-0318, Etableringsår: 2000
Kunder och assistenter40 kunder och 200 assistenter. (120 årsanställda assistenter)
Administrativ personal12 personal, en därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länStockholms län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalVårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, vi se till att det buffert till det."
Genomsnittlig grundtimlön151:50 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 170:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 130:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:00 kr/tim - 35:00 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader 3:33 kr/tim - 9:98 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderInga begränsningar.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • 1. Personaladministration (uppföljning av kollektivavtal, lagar och förordningar inklusive rådgivning, personalmöten, medarbetarsamtal, resultatsamtal, anställningsavtal, arbetsgivarintyg, lönerevision, verkställande av uppsägning av personal och mm) 2. Löneadministration (avstämning av månadsschema och tidrapporter, löneberäkning, betalningar, avtalsförsäkringar, sjuklöner, semester och mm). 3. Rapportering till Försäkringskassan alternativt Kommunen och uppföljning av kundens beslut. 4. Hjälp med avtal med Kommunen om sjuklöneersättning och löpande fakturering/ansökningar av/om sjuklöner. 5. Hjälp med budget och uppföljning. 6. Ekonomisk redovisning av assistansersättning till kunden varje månad.
Vad ingår ej?
  • juridisk rådgivning ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi har en gedigen erfarenhet som baseras på över 20 års ständiga utveckling inom personlig assistans. Vår gemensamma vision är att varje kund ska kunna leva ett så självständigt och oberoende liv som möjligt. Vi är transparenta genom att visa löpande hur assistansersättning används för respektive kund. Tillsammans med kunden ser vi till att skapa en assistans av hög kvalitet och en god arbetsmiljö. Läs mer om oss på vår hemsida: www.igsassistans.se eller kontakta oss på telefon 08-556 803 87.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej, dessa tjänster erbjuds av IGS Admin AB
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Vi erbjuder tyvärr inte tjänster för att ansöka om assistansersättning för de som inte haft assistans tidigare.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida. Platsannonser på arbetsförmedlingen från IGS Assistans AB: 9
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)90 av 100
Källa och senaste uppdatering:Irina Gainza, 2024-09-13 18:13:27

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: