IGS Assistans AB

Hemsida: igsassistans.se
Epost: info@igsassistans.se
Telefon: 08-556 803 87
Besöksadress:
Arenavägen 41, 8 tr, 121 77 Johanneshov, Tunnelbanestation "Globen"
IGS Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader
- 10%
- vinst
-2%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 80 664 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 55 062 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: -0,3%
- 2023: -2,3%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 124 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 10 %
- 2023: 120 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 10 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -9 514 kr
- 2023: -42 188 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 86 kr
- 2023: 94 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 1 100 tkr
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556768-0318 med etableringsår: 2000
- Kunder och assistenter
- 40 kunder och 200 assistenter. (120 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 12 personal, en därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, vi se till att det buffert till det."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 151:50 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 170:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 130:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:00 kr/tim - 35:00 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
3:43 kr/tim - 10:28 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Inga begränsningar.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
1. Personaladministration (uppföljning av kollektivavtal, lagar och förordningar inklusive rådgivning, personalmöten, medarbetarsamtal, resultatsamtal, anställningsavtal, arbetsgivarintyg, lönerevision, verkställande av uppsägning av personal och mm) 2. Löneadministration (avstämning av månadsschema och tidrapporter, löneberäkning, betalningar, avtalsförsäkringar, sjuklöner, semester och mm). 3. Rapportering till Försäkringskassan alternativt Kommunen och uppföljning av kundens beslut. 4. Hjälp med avtal med Kommunen om sjuklöneersättning och löpande fakturering/ansökningar av/om sjuklöner. 5. Hjälp med budget och uppföljning. 6. Ekonomisk redovisning av assistansersättning till kunden varje månad.
- Vad ingår ej?
- juridisk rådgivning ingår ej
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi har en gedigen erfarenhet som baseras på över 20 års ständiga utveckling inom personlig assistans. Vår gemensamma vision är att varje kund ska kunna leva ett så självständigt och oberoende liv som möjligt. Vi är transparenta genom att visa löpande hur assistansersättning används för respektive kund. Tillsammans med kunden ser vi till att skapa en assistans av hög kvalitet och en god arbetsmiljö. Läs mer om oss på vår hemsida: www.igsassistans.se eller kontakta oss på telefon 08-556 803 87.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej, dessa tjänster erbjuds av IGS Admin AB
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi erbjuder tyvärr inte tjänster för att ansöka om assistansersättning för de som inte haft assistans tidigare.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 87 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Sahra Svenander, 2025-05-13 15:57:49