Johns Assistans AB

Hemsida: johnsassistans.se
Epost: info@johnsassistans.se
Telefon: 0322-300 299
Besöksadress:
Kristineholmsvägen 12, 441 39 Alingsås
Johns Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Örebro län, Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Kronobergs län och Jönköpings län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 81%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 4%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader
- 7%
- vinst
3%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 19 859 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 13 218 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,7%
- 2023: 1,5%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 34 anställda, därav administrativa: 2 personer som är 6 %
- 2023: 20 anställda, därav administrativa: 2 personer som är 10 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 12 900 kr
- 2023: 26 571 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 0 kr
- 2023: 20 286 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 200 tkr
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559170-3409 med etableringsår: 2018
- Kunder och assistenter
- tio kunder och 60 assistenter. (20 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- två personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Örebro län, Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Kronobergs län, Jönköpings län
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 151:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 169:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 130:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 34:26 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
10:28 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Medel till assistansomkostnader kan sparas under obegränsad tid, dock maximalt kapitalbelopp om 250 000. Målet är alltid att inte ackumulera omotiverat överskott.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Stöttning och hjälp runt allt som har med assistansen att göra. Inte bara administrationen utan också hur den personliga assistansen ska fungera i hemmet och för dig/ er som familj. Full juridisk hjälp med allt som rör LSS och övriga samhällsstöd.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Johns Assistans startades för att hjälpa människor med speciella behov att få en enklare
vardag. Det finns så mycket mer med personlig assistans än bara rekrytering av personal och
hantering av administration av löner och försäkringskassans blanketter. Det är bra att få
administrativ hjälp, men allt det där andra vill man inte bli lämnad själv med. Man behöver
upprätta listor och rutiner för hur det funkar hemma hos dig, och hålla detta uppdaterat.
Man behöver ha någon som fixar trevliga aktiviteter för personalen och ser till att
utbildningar och kompetensutveckling genomförs.
Denna någon är vi på Johns Assistans. Vi erbjuder personlig assistans med hjärta och hjälper
våra kunder med alla deras behov, såväl stora som små!- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, hjälp med ansökan och möten med kommun och eller FK. Hjälp med överklagande av eventuellt avslag. Juridisk rådgivning om personlig assistans, korttids och andra insatser samt rådgivning om hur man söker och får hjälp på bästa sätt.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 87 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Sten Lövrup, 2025-03-05 10:06:51