God Assistans i Syd AB

Hemsida: godassistans.se/vara-kontor/personlig-assistans-malmo
Epost: infosyd@godassistans.se
Telefon: 040-10 18 51
Besöksadress:
Drottningtorget 2a, 211 25 Malmö¨, , Jungnergatan 14, 572 32 Oskarshamn
God Assistans i Syd AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Skåne län, Blekinge län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län och Stockholms län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 1%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 10%
- vinst
2%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 114 527 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 110 317 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,1%
- 2023: 3,4%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 815 tkr som är 1.0 % av all lön till alla anställda och 12 538 kr per kund
- 2023: 1 151 tkr som är 1.6 % av all lön till alla anställda och 20 927 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 214 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 3 %
- 2023: 196 anställda, därav administrativa: 7 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 1 769 kr
- 2023: 66 582 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 0 kr
- 2023: 0 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559079-3237 med etableringsår: 2017
- Kunder och assistenter
- 65 kunder och 330 assistenter.
- Administrativ personal
- sju personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Skåne län, Blekinge län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Stockholms län
- Kontor finns i följande län
- Skåne län, Kalmar län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 138:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 155:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 41:11 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
3:00 kr/tim - 16:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Inga begränsningar, men vi vill att assistansersättningen ska gå till det den är tänkt till - dvs verksamheter runt vår kund. Vi rekommenderar en buffert för oförutsedda kostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
• hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan • juridisk rådgivning • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden • bredvidgående för nya assistenter • utbildningar till assistenter och arbetsledare • handledning till assistenter • friskvård till assistenter • redovisning av hur kundens assistansersättning använts • personalannonsering • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag • Tidrapporteringssystem, Föreläsningar, medarbetar- och lönesamtal, personalmöten, kund- och personalaktiviteter. Gratis deltagande på loppet Glädjeruset, möjlighet till medlemskap i God Assistans IF (vår idrottsförening). Juridisk rådgivning via God Juridik till kunder och medarbetare.
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
God Assistans i SYD har kunder i hela södra Sverige, från Göteborg i väst till Oskarshamn och Stockholm i öst och ner till Trelleborg i SYD. Vi hjälper dig med ansökningsprocessen och att samordna din assistans. Vi är ett kompetent team som brinner för att göra skillnad. Grundaren Mikael Nordmark hade själv en son med en grav hjärnskada, vilket gör att företagets värderingar vilar i en djup förståelse för vad assistans innebär, på gott och på ont. Vår vision är inte att bli störst, utan bäst.
God Assistans – vårt löfte.
Vi tycker att en god assistans är:
- Omtanke för varje individ.
- Öppenhet och inflytande för dig som kund.
- Kompetenta och engagerade assistenter.
- Enkel och flexibel administration.
Läs mer på vår hemsida: www.godassistans.se där vi berättar mer om hur vi kan ge dig en god assistans.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi erbjuder hjälp genom våra erfarna jurister med ansökan för personer som ännu inte har assistansbeslut. Detta är kostnadsfritt.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 93 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Karin Brange, VD, 2024-09-24 07:42:56