Lyssna

Assistans i Balans i Sverige AB

Hemsida: assistansibalans.se
Epost: info@assistansibalans.se
Telefon: 08-409024000
Besöksadress: Sankt Eriksgatan 117, 113 43 Stockholm

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556816-7935, Etableringsår: 2010
Kunder och assistenter90 kunder och 600 assistenter.
Administrativ personal11 personal, en därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 12 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länStockholms län
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden bestämmer vilka utbildningar assistenter ska få.
ArbetsledningKund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalKFO-Kommunal Arbetsgivarföreningen KFO - vi stöttar arbetsgivare inom PA
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, vid särskilda skäl"
Genomsnittlig grundtimlön130:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 146:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 120:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 24:34 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader 1:00 kr/tim - 5:91 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderUnder förutsättning att det finns underlag för framtida kostnader kan medel periodiseras över tid.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig. Om man inte följer gällande lagar samt beslut om assistansersättning.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
  • personalannonsering
  • Bemanningsansvariga i varje assistans istället för okända vikarier.
Vad ingår ej?
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordGer service som är nära, personlig (på riktigt) och kontinuerlig. Arbetsledare och bemanningsansvariga i varje assistans. Närvarande och nåbara teamchefer på kontoret.Teamchefen är dessutom ansvarig för allt i assistansen tillsammans med kund. Kontakten sker med bara en person. Handledare (lever själv med assistans) "in house".
Transparens: Kunden har FULL insikt i sin assistansekonomi. Vi stödjer dig i ditt självbestämmande så att du som kund kan bli självständig i ditt liv med hjälp av din personliga assistans.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, hjälper till att ansöka om personlig assistans. Handledning och coachning.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistans i Balans i Sverige AB: 22

Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)83 av 100
Källa och senaste uppdatering:Jessica Molin, 2020-06-02

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: