Assistans i Balans i Sverige AB

Hemsida: assistansibalans.se
Epost: info@assistansibalans.se
Telefon: 08-409024000
Besöksadress:
Råsundavägen 18 Haga Blue huset, 169 67 Solna
Assistans i Balans i Sverige AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 89%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 1%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 8%
- vinst
0%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 217 433 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 189 376 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,3%
- 2023: 0,4%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 2 277 tkr som är 1.6 % av all lön till alla anställda och 25 300 kr per kund
- 2023: 2 194 tkr som är 1.7 % av all lön till alla anställda och 24 378 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 361 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 3 %
- 2023: 321 anställda, därav administrativa: 12 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 55 544 kr
- 2023: 8 956 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 31 911 kr
- 2023: 17 211 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 2 100 tkr
- 2023: 1 600 tkr
Budget upprättas i samråd med uppdragsgivare och ser väldigt olika ut från uppdragsgivare till uppdragsgivare. Vi har lång erfarenhet av förhöjt timbelopp. Större delen av våra uppdragsgivare är beviljade förhöjd ersättning. Vi hjälper till med ansökan vid behov.
Flera nyckeltal inrapporterade till Bolagsverket av Assistans i Balans i Sverige AB.Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556816-7935 med etableringsår: 2010
- Kunder och assistenter
- 90 kunder och 620 assistenter. (321 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 12 personal, en därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, vid särskilda skäl"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 151:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 169:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:25 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 28:09 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
1:00 kr/tim - 7:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Uppdragsgivare med schablonbelopp har ekonomiska planeringar som löper per kalenderår. Viss möjlighet finns att planera sin ekonomi över en längre tid (mer än ett år). Särskilda regler gäller för uppdragsgivare med förhöjt timbelopp.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Bemanningsansvariga (ersättning utgår) i varje assistans istället för okända vikarier.
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Ger service som är nära, personlig (på riktigt) och kontinuerlig. Arbetsledare och bemanningsansvariga i varje assistans. Närvarande och nåbara teamchefer på kontoret.Teamchefen på kontoret är dessutom ansvarig för allt i assistansen tillsammans med uppdragsgivaren. Kontakten sker med bara en person men kompetens kring det man behöver stöd med finns hos alla anställda som jobbar nära våra uppdragsgivare. Handledare och coacher (lever själv med assistans) "in house". Kontinuerlig utbildning anpassad efter uppdragsgivarens behov.
Transparens: Uppdragsgivaren har FULL insikt i sin assistansekonomi. Vi stödjer dig i ditt självbestämmande så att du som kund kan bli självständig i ditt liv med hjälp av din personliga assistans. Vi tror på att vi måste göra det tillsammans med dig som uppdragsgivare.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, hjälper till att ansöka om personlig assistans, juridisk rådgivning från ansökan till överklagan fram till att beslut fattats. Handledning och coachning till alla anställda vid behov men även för dig som uppdragsgivare.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 87 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Jessica Molin, 2025-02-25 09:53:04