Lyssna

Assistans i Balans i Sverige AB

Hemsida: assistansibalans.se
Epost: info@assistansibalans.se
Telefon: 08-409024000
Besöksadress: Råsundavägen 18 Haga Blue huset, 169 67 Solna

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556816-7935, Etableringsår: 2010
Kunder och assistenter90 kunder och 620 assistenter. (321 årsanställda assistenter)
Administrativ personal12 personal, två därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 12 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länStockholms län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalFremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, vid särskilda skäl"
Genomsnittlig grundtimlön148:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 166:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 129:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:27 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader 1:00 kr/tim - 7:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderUppdragsgivare med schablonbelopp har ekonomiska planeringar som löper per kalenderår. Viss möjlighet finns att planera sin ekonomi över en längre tid (mer än ett år). Särskilda regler gäller för uppdragsgivare med förhöjt timbelopp.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Bemanningsansvariga (ersättning utgår) i varje assistans istället för okända vikarier.
Vad ingår ej?
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordGer service som är nära, personlig (på riktigt) och kontinuerlig. Arbetsledare och bemanningsansvariga i varje assistans. Närvarande och nåbara teamchefer på kontoret.Teamchefen på kontoret är dessutom ansvarig för allt i assistansen tillsammans med uppdragsgivaren. Kontakten sker med bara en person men kompetens kring det man behöver stöd med finns hos alla anställda som jobbar nära våra uppdragsgivare. Handledare och coacher (lever själv med assistans) "in house". Kontinuerlig utbildning anpassad efter uppdragsgivarens behov.
Transparens: Uppdragsgivaren har FULL insikt i sin assistansekonomi. Vi stödjer dig i ditt självbestämmande så att du som kund kan bli självständig i ditt liv med hjälp av din personliga assistans. Vi tror på att vi måste göra det tillsammans med dig som uppdragsgivare.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Ja, hjälper till att ansöka om personlig assistans, juridisk rådgivning från ansökan till överklagan fram till att beslut fattats. Handledning och coachning till alla anställda vid behov men även för dig som uppdragsgivare.
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistans i Balans i Sverige AB: 49

Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
System för tidrapportering och schemaläggningAiai
Transparens­index (0-100)90 av 100
Källa och senaste uppdatering:Jessica Molin, 2024-08-19 00:00:00

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: