Lyssna

Alma Assistans AB

Hemsida: almaassistans.se
Epost: info@almaassistans.se
Telefon: 010- 480 98 70
Besöksadresser : Kungsängsvägen 27, 753 23 Uppsala, Tel.010 480 98 70. Sjöängsvägen 6, 192 72 Sollentuna, Tel 010- 480 98 70.

visa flera adresser..

Kompanigatan 1, 553 05 Jönköping, Tel. 010 480 98 70.
Sofierogatan 3 A, 412 51 Göteborg, Tel 010 480 98 70.
Byn Storgatan 82 A, 352 46 Växjö, Tel 010 480 98 70.
La Cours gata 4, 252 31 Helsingborg, Tel 010 480 98 70.
Nobelvägen 2. 802 67 Gävle, Tel: 010-480 98 70.

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556791-9062 med etableringsår: 2010

Kunder och assistenter
146 kunder och 750 assistenter. (300 årsanställda assistenter)
Administrativ personal
25 personal, två därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
Uppsägningstid 4 veckor
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Västra Götalands län, Skåne län, Kronobergs län, Jönköpings län, Uppsala län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"Ja, enligt kollektivavtal"
Genomsnittlig grundtimlön
150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 129:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
Assistans­omkostnader
5:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Vad ingår ej?
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Alma Assistans tror på en assistans som skapar självständighet, glädje och trygghet – i nära samarbete med dig som kund. Genom goda relationer, hög tillgänglighet och engagerade medarbetare ser vi till att du får den assistans du behöver – varje dag, året runt.
Vi har specialister inom rekrytering och bemanning.
Vår jour är öppen 365 dagar om året.
Alla assistenter erbjuds en introduktionsutbildning inom en månad efter anställning.
Vi finns över hela Sverige med kontor i Uppsala, Jönköping, Malmö, Helsingborg, Växjö och Göteborg.

📞 Kontakta oss gärna via telefon eller mejl – vi ser fram emot att höra från dig!
Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Alma hjälper dig kostnadsfritt genom hela den juridiska processen fram till ett assistansbeslut.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent - Platsannonser på arbetsförmedlingen från Alma Assistans AB: 66
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
System för tidrapportering och schemaläggning
Assistansstöd från Sonika
Transparens­index (0-100)
80 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Mikael Johansson VD, 2025-06-18 10:36:17

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: