Alma Assistans AB

Hemsida: almaassistans.se
Epost: info@almaassistans.se
Telefon: 010- 480 98 70
Besöksadresser : Kungsängsvägen 27, 753 23 Uppsala, Tel.010 480 98 70. Sjöängsvägen 6, 192 72 Sollentuna, Tel 010- 480 98 70.
visa flera adresser..
Kompanigatan 1, 553 05 Jönköping, Tel. 010 480 98 70.Sofierogatan 3 A, 412 51 Göteborg, Tel 010 480 98 70.
Byn Storgatan 82 A, 352 46 Växjö, Tel 010 480 98 70.
La Cours gata 4, 252 31 Helsingborg, Tel 010 480 98 70.
Nobelvägen 2. 802 67 Gävle, Tel: 010-480 98 70.
Alma Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 10%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 283 383 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 288 705 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,1%
- 2023: 2,2%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 1 037 tkr som är 0.5 % av all lön till alla anställda och 7 681 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 525 anställda, därav administrativa: 25 personer som är 5 %
- 2023: 555 anställda, därav administrativa: 25 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 43 348 kr
- 2023: 46 844 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 26 244 kr
- 2023: 23 985 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556791-9062 med etableringsår: 2010
- Kunder och assistenter
- 146 kunder och 750 assistenter. (300 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 25 personal, två därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län, Skåne län, Kronobergs län, Jönköpings län, Uppsala län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, enligt kollektivavtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
- Vad ingår ej?
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Alma Assistans tror på en assistans som skapar självständighet, glädje och trygghet – i nära samarbete med dig som kund. Genom goda relationer, hög tillgänglighet och engagerade medarbetare ser vi till att du får den assistans du behöver – varje dag, året runt.
Vi har specialister inom rekrytering och bemanning.
Vår jour är öppen 365 dagar om året.
Alla assistenter erbjuds en introduktionsutbildning inom en månad efter anställning.
Vi finns över hela Sverige med kontor i Uppsala, Jönköping, Malmö, Helsingborg, Växjö och Göteborg.
📞 Kontakta oss gärna via telefon eller mejl – vi ser fram emot att höra från dig!- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Alma hjälper dig kostnadsfritt genom hela den juridiska processen fram till ett assistansbeslut.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Assistansstöd från Sonika
- Transparensindex (0-100)
- 80 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Mikael Johansson VD, 2025-06-18 10:36:17