Alter assistans AB

Hemsida: alterassistans.se
Epost: kontoret@alterassistans.se
Telefon: 0911-211960
Besöksadress:
Prästgårdsgatan 57 A,, 941 62 Piteå
Alter assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.
Karta
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 158 032 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 166 329 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,7%
- 2023: 0,6%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 303 anställda, därav administrativa: 10 personer som är 3 %
- 2023: 331 anställda, därav administrativa: 10 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 18 400 kr
- 2023: 15 850 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 13 967 kr
- 2023: 11 317 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559207-3000 med etableringsår: 2019
- Kunder och assistenter
- 60 kunder och 450 assistenter.
- Administrativ personal
- tio personal, 13 därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Norrbottens län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ersättning enligt kollektivavtal"
- Timlön
- Timlön uppges ej, men lägsta lönen i kollektivavtalet Vårdföretagarna/Almega-Kommunal är 135:62 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 33:00 kr/tim - 35:00 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
- Antal kr/tim som avsätts uppges ej
- Kunden får pengar i förskott varje månad till handkassa eller till bankkonto som kund disponerar.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Alter assistans har en platt organisation, med enkla kontaktvägar till områdeschefen. Tillgänglighet finns dygnet runt.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Ej angiven information
- varken medellön eller minimilön till assistenter
- antal kr som avsätts till assistansomkostnader per timme
- översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
- Transparensindex (0-100)
- 60 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Anders Eriksson, 2024-06-13 00:00:00