Ekens Assistans AB

Hemsida: ekensassistans.se
Epost: info@ekensassistans.se
Telefon: 046-73 00 90
Besöksadress:
Vikengatan 5, 244 65 Furulund
Ekens Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 87%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 7%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 63 225 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 67 958 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: -3,3%
- 2023: -3,5%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 125 anställda, därav administrativa: 6 personer som är 5 %
- 2023: 115 anställda, därav administrativa: 6 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -62 829 kr
- 2023: -51 146 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -54 886 kr
- 2023: -36 896 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556757-7431 med etableringsår: 2009
- Kunder och assistenter
- 35 kunder och 216 assistenter.
- Administrativ personal
- sex personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Skåne län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja 14 dagar"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 148:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 166:- kr/tim inkl semesterlön)
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme.
- Assistansomkostnader
-
6:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Under 4 år
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Huvudverksamhet är personlig assistans med en liten del avlösare/-ledsagarservice
- Vi erbjuder assistans enligt ditt beslut från Kommunen eller Försäkringskassan.
- Hos oss har du en närvarande uppdragschef som är ytterst ansvarig för din assistans och som arbetar med endast ett fåtal assistansuppdrag för att du ska få den tid och hjälp du behöver. Det gör det möjligt för oss att göra det lilla extra både för dig, dina assistenter och närstående.
- En trygg assistans som säkerställs med utbildningar, genomförandeplan, social dokumentation, avvikelserapportering och checklistor.
- Ett schema som vi tillsammans gör enligt dina önskemål där vi säkerställer din bemanning varje dag, dygnet runt året om.
- Vår jourtelefon är alltid tillgänglig för dig med svar, stöd och hjälp dygnet runt.
- Hjälp med rekryteringsprocessen. Vi anställer assistenter utifrån ditt behov och dina önskemål.
- Vi har kundansvarig som har löpande uppföljningar så att assistansen hela tiden anpassas utifrån ditt behov och dina önskemål.
-All juridik kring assistans är svår och krånglig. Du behöver inte ha kunskap om alla lagar och regler. Vi hjälper dig att ansöka om den assistans som du har rätt till och vi finns där om dina behov förändras. Om du vill är vi med på möten med kommunen och Försäkringskassan. Du vet vilka behov du har, vårt uppdrag är att förmedla dessa i såväl handlingar som ansökningar.
- Du har även möjlighet att privat köpa fler assistanstimmar från oss.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, våra experter hjälper till med att ansöka och överklaga och det finns inga villkor.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Mattias Persson, 2024-10-22 14:29:53