Lyssna

Mellanhanden AB

Hemsida: www.mellanhanden.se
Epost: lena@mellanhanden.se
Telefon: 070-7270349
Besöksadress: Trädgårdsgatan 12, 392 35 Kalmar

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556780-8166, Etableringsår: 2009
Kunder och assistenternio kunder och 50 assistenter. (30 årsanställda assistenter)
Administrativ personaltre personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden Uppsägningstid 8 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iBlekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län
Kontor finns i följande länKalmar län, Kronobergs län
AssistentpoolDet finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
ArbetsledningBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalKFO-Kommunal Arbetsgivarföreningen KFO - vi stöttar arbetsgivare inom PA
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, under 14 dagar."
Genomsnittlig grundtimlön128:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 143:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 115:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 22:00 kr/tim (per assistanstimme).
Assistans­omkostnader 5:91 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistansersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Samtliga personalmöten leds av autismpedagog och utbildad handledare. Erfarenhetsutbyte mellan olika personalgrupper erbjuds.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi är specialiserade på neuropsykiatriska/kognitiva funktionsnedsättningar och psykisk ohälsa. Vi vill vara geografiskt nära för att kunna hålla en hög kvalité. Handledning och utbildning är av största vikt.
Vi har tillstånd från Socialstyrelsen.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistentSök jobb som assistent - länk till hemsida.
Transparens­index (0-100)80 av 100
Källa och senaste uppdatering:Lena Petersson, 2017-10-11

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: