Mellanhanden AB

Hemsida: mellanhanden.se
Epost: micke@mellanhanden.se
Telefon: 0480-567 78
Besöksadress:
Nobelgatan 4, 392 39 Kalmar
Mellanhanden AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län och Jönköpings län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 7%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 27 465 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 27 593 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,2%
- 2023: 4,4%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 48 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 6 %
- 2023: 48 anställda, därav administrativa: 3 personer som är 6 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 130 667 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 98 778 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556780-8166 med etableringsår: 2009
- Kunder och assistenter
- okänt antal kunder och 100 assistenter.
- Administrativ personal
- tre personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län
- Kontor finns i följande län
- Kalmar län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, under 14 dagar."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 140:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 157:- kr/tim inkl semesterlön)
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 22:00 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
Samtliga personalmöten leds av autismpedagog och utbildad handledare. Erfarenhetsutbyte mellan olika personalgrupper erbjuds.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi är specialiserade på neuropsykiatriska/kognitiva funktionsnedsättningar och psykisk ohälsa. Vi vill vara geografiskt nära för att kunna hålla en hög kvalité. Handledning och utbildning är av största vikt.
Vi har tillstånd från Socialstyrelsen.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- System för tidrapportering och schemaläggning
- RiktaTid
- Transparensindex (0-100)
- 60 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Mikael Tigerström, 2024-01-15 00:00:00