ME Assistans AB
Hemsida: meassistans.se
Epost: maria@meassistans.se
Telefon: 0733279452
Besöksadress:
Signalvägen 3, 395 97 Läckeby
ME Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län och Jönköpings län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 95%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 0%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 2%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 15 047 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 14 625 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,9%
- 2023: 2,7%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 25 anställda, därav administrativa: 1,5 personer som är 4 %
- 2023: 25 anställda, därav administrativa: 1,5 personer som är 4 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 54 250 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 33 375 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 250 tkr
- 2023: 100 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556683-7760 med etableringsår: 2005
- Kunder och assistenter
- åtta kunder och 35 assistenter. (25 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 1,5 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län
- Kontor finns i följande län
- Kalmar län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Kund/medlem kan göra gör arbetsscheman om han/hon vill.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, under kortare tid. Max 1 vecka"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 148:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 166:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 130:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
- Assistansomkostnader
- Antal kr/tim som avsätts uppges ej
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Telefon jour dygnet runt kontorsförbrukningsmateriel
- Vad ingår ej?
- juridisk rådgivning ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Det är ett litet företag med närhet till kunden, att man känner sina kunder och att kunderna kan nå företaget dygnet runt.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- System för tidrapportering och schemaläggning
- RiktaTid
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Maria Sunnerborn, 2024-09-02 16:07:20