Nordisk Hem och LSS Assistans AB

Hemsida: nordiskassistans.se
Epost: assistans@nordiskassistans.se
Telefon: Stockholm 08-7715990 - Västerås 021 – 41 59 90 - Västra Götaland 031-7742990
Besöksadresser : Henrikdalsallén 37, 120 71 Stockholm. Slånbärsgatan 12, 722 23 Västerås.
visa flera adresser..
Stridsvagnsvägen 14, 291 39 Kristianstad.Nordisk Hem och LSS Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 5%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 3%
- administrationskostnader samt vinst
- 4%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 145 871 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 130 152 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 1,1%
- 2023: 2,2%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 366 anställda, därav administrativa: 18 personer som är 5 %
- 2023: 234 anställda, därav administrativa: 18 personer som är 8 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 14 430 kr
- 2023: 54 220 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 5 740 kr
- 2023: 30 260 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 1 000 tkr
- 2023: 700 tkr
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556554-0506 med etableringsår: 2012
- Kunder och assistenter
- 100 kunder och 350 assistenter. (155 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 18 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västmanlands län, Skåne län, Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 145:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 162:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 125:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
- Assistansomkostnader
-
3:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Individuell personutveckling.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi har 20 års erfarenhet av personlig assistans. Vi nekar sällan ett uppdrag och tar även dygnet-runt-uppdrag. Vi satsar på tillgänglighet, närhet och har ett nära samarbete med både kunder och assistenter. Vårt mål endast 100% nöjda kunder.
- Redaktions anm:
- OBS! Företaget har fått tillståndet återkallat av IVO, men inhibition har beviljats 2025-03-24.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Rådgivning samt hjälp med myndighetskontakter.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 77 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Joachim Davidsson, 2024-05-06 00:00:00