Vivida Assistans AB

Hemsida: vivida.se
Epost: hej@vivida.se
Telefon: 019-555 43 00
Besöksadress:
Riagatan 1, 702 27 Örebro
Vivida Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader
- 7%
- vinst
1%Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 289 741 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 289 592 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2023: 1,2%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 741 tkr som är 0.4 % av all lön till alla anställda och 4 940 kr per kund
- 2023: 711 tkr som är 0.4 % av all lön till alla anställda och 5 688 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 453 anställda, därav administrativa: 30 personer som är 7 %
- 2023: 464 anställda, därav administrativa: 30 personer som är 6 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -3 313 kr
- 2023: 23 792 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 313 kr
- 2023: 3 128 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556666-3265 med etableringsår: 2004
- Kunder och assistenter
- 150 kunder och 1200 assistenter. (390 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 30 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
-
bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal mellan anordnare och kund - Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Örebro län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, i enlighet med kollektivavtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 155:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 174:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 20:56 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
5:76 kr/tim - 11:52 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas för utgifter i assistansen efter ett byte av anordnare.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Sparade assistansomkostnader måste användas under gällande räkenskapsår. Av den anledningen förskotterar Vivida assistansomkostnader så att hela summan går att använda från dag 1 i räkenskapsåret. Kunden behöver med andra ord inte tjäna in assistansomkostnaderna innan de kan användas.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
Personalvård som t ex tillgängliga chefer, bemanningshjälp dygnet runt, friskvårdsbidrag, handledning, kund- och assistentaktiviteter och träffar, företagshälsovård via Previa, kund- och personaltidning med mera.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
- Vivida är en komplett assistansanordnare som startade 2004, och vi är det seriösa alternativet när du väljer assistansanordnare.
- Målet är att vara förebilder för andra assistansföretag och hos oss fungerar assistansen i alla led.
- Vi är ett av få assistansföretag som öppet redovisar vår årsredovisning.
- Vivida är medlemmar i, och är med och driver den politiska debatten om assistansfrågor, inom arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna.
- Vår verksamhet bygger på en stark värdegrund, och för denna har vi som ett av få företag, tilldelats den högsta R-licensen(guld) i etiskt företagande i Sverige (läs mer på https://rlicens.se/org/81006/).
- Vi har kollektivavtal.
- Vivida har kontor i Örebro, Västerås och Trosa, men reser ut till våra kunder och assistenter i hela Sverige så mycket vi kan och utifrån önskemål från kunden.
- Vi är alltid tillgängliga, ger korrekta svar och ett gott bemötande.
- Vi har egna jurister och anställda medarbetare med stor erfarenhet av habilitering och handikappkunskap.
- Vivida har en gedigen erfarenhet av assistansfrågor och en trygg arbetsledning för våra assistenter.
- Vi sköter all rekrytering och bemanning och våra kunder är så delaktiga de vill vara.
- Vi anordnar aktiviteter utifrån våra kunders och assistenters önskemål (exempelvis Må-brakvällar, föreläsningar, resor till TomTits och Kolmården mm).
- Läs mer på www.vivida.se, Facebook Vivida Assistans AB samt Instagram där vi heter vivida.se- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja, juridiska tjänster inom personlig assistans och annan förvaltningsrätt.
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, vi erbjuder juridisk hjälp att ansöka om personlig assistans utan kostnad. Vi erbjuder även övriga juridiska tjänster inom förvaltningsrätt.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 93 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Fredric Käll, VD, 2024-06-24 00:00:00