Assistanskompaniet AB

Hemsida: assistanskompaniet.se
Epost: info@assistanskompaniet.se
Telefon: 076-185 70 05
Besöksadress:
Storgatan 70, 171 52 Solna
Assistanskompaniet AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 9%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 37 436 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 36 103 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: -3,3%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 57 anställda
- 2023: 56 anställda
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -67 550 kr
- 2023: -5 950 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -15 850 kr
- 2023: -9 150 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556817-1903 med etableringsår: 2010
- Kunder och assistenter
- okänt antal kunder och okänt antal assistenter. (50 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- okänt antal personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Kund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 158:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 177:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 133:25 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 6:85 kr/tim - 10:28 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
6:30 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Assistansomkostnaderna kan sparas högst ett kalenderår
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Medarbetartillägg om arbetsledare finns behjälplig.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Assistanskompaniet står för öppenhet, närhet, respekt och leverans av det vi lovat.
Hos Assistanskompaniet finns erfarenhet av att leva med egen personlig assistans. Där finns också lång erfarenhet av att arbeta med assistansfrågor. Assistanskompaniet arbetar aktivt med utbildningsfrågor, arbetsmiljö och viktigast är att hela tiden arbeta med kunden i centrum.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Assistanskompaniet erbjuder kostnadsfri hjälp med nyansökan till både barn och vuxna till försäkringskassan och kommunen. Vi har lång erfarenhet av överklagan till förvaltningsrätten och hjälper även dig som tidigare har blivit nekad assistans.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 70 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Susane Chermat, 2025-09-08 10:16:02