inspirera Assistans AB

Hemsida: inspireraassistans.se
Epost: info@inspireraassistans.se
Telefon: 08 525 269 69
Besöksadresser : Sundbybergs torg 1, 172 67 Sundbyberg. Kungsgatan 2c, 641 30 Katrineholm.
visa flera adresser..
Packhusgatan 4, 602 22 Norrköping.Bagges Torg 13, 443 30 Lerum.
Sparregatan 2, 582 21 Linköping.
Storgatan 57B, 573 32 Tranås.
Strömgatan 13, 666 31 Bengtsfors.
Kungsgatan 6, 553 18 Jönköping.
Kungsgatan 43, 753 21 Uppsala.
inspirera Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.
Karta
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 241 553 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 228 218 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,8%
- 2023: 0,3%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 2 559 tkr som är 1.6 % av all lön till alla anställda
- 2023: 2 375 tkr som är 1.5 % av all lön till alla anställda och 17 593 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 327 anställda, därav administrativa: 24 personer som är 7 %
- 2023: 329 anställda, därav administrativa: 24 personer som är 7 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 3 133 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 3 022 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556926-4277 med etableringsår: 2013
- Kunder och assistenter
- 135 kunder och 620 assistenter.
- Administrativ personal
- 24 personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Värmlands län, Västra Götalands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län, Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren gör arbetsscheman.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, enligt kollektivavtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 147:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 165:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 135:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Assistansomkostnader
-
5:14 kr/tim - 6:85 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
EKROT – Vår värdegrund
Vår viktiga värdegrund är sprungen ur våra medarbetares beskrivning av hur de upplever Inspirera Assistans och det vi representerar.
Ur detta uppstod våra fem värdeord – EKROT:
Engagemang – vi ska alltid ge det lilla extra, med fokus på hög kvalitet och ansvar för vår arbetsuppgift.
Kompetens – innebär att se möjligheterna i alla situationer, med förståelse för såväl kund som medarbetares behov. Att agera professionellt samt vara uppdaterad och ha kunskap om verksamhetsområdet och aktuell lagstiftning.
Respekt – för att varje individ är unik och ska bemötas individuellt.
Omsorg – förståelse för den enskilde individens behov och förutsättningar, samt att efter bästa möjliga förmåga bidra till en god arbetsmiljö.
Trygghet – med kunnig och erfaren personal med kontinuitet i insatsen. Närhet till hjälp vid behov samt möjlighet att påverka sin situation. Vi är tillgängliga dygnet runt året om.
Som din assistansanordnare har vi ansvar för all administration och har hela arbetsgivaransvaret, med bland annat: lönehantering, skatter, att teckna kollektivavtalade försäkringar, arbetsmiljöfrågor, utbildning, personliga assistenter och medarbetare inom administrationen.
Vi tillhandahåller även kostnadsfri juridisk hjälp om du inte är nöjd med ditt beslut om insats.- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Kostnadsfri juridisk rådgivning.
Vi hjälper till vid ansökan om färdtjänst, ansökan om bostadsanpassning och ger rådgivning och konsultation.- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Ej angiven information
- översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
- Transparensindex (0-100)
- 67 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Linda Niberius, 2023-02-17 00:00:00