Assistanspoolen Omsorg Sweden AB

Hemsida: assistanspoolen.se
Epost: info@assistanspoolen.se
Telefon: 0485-303 77
Besöksadress:
Brandstationsgatan, Ölands köpstad, 386 31 Färjestaden, , Stattena Centrum 10, 254 44 Helsingborg
Assistanspoolen Omsorg Sweden AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 10%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 164 598 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 160 971 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 4,1%
- 2023: 4,0%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 282 anställda, därav administrativa: 9 personer som är 3 %
- 2023: 276 anställda, därav administrativa: 9 personer som är 3 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 66 568 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 232 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556581-3580 med etableringsår: 1998
- Kunder och assistenter
- 95 kunder och 450 assistenter.
- Administrativ personal
- nio personal, en därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Skåne län, Kalmar län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, andra arbetsuppgifter kan förekomma eller schemaförändring 14 dagar innan enligt Fremia avtal."
- Genomsnittlig grundtimlön
- 136:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 152:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 125:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
- Assistansomkostnader
-
0:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden får pengar i förskott varje månad till handkassa eller till bankkonto som kund disponerar.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Sexmånadersperiod tillämpas. Vid planerade resor el utbildning kan man spara medel över 2 perioder.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Tillämpning individanpassad assistans, se mer specifikt på vår hemsida https://www.assistanspoolen.se
- Vad ingår ej?
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi finns här för alla!
Assistanspoolen är ett företag som administrerar personlig assistans sedan 1994. Christer Ryder, grundare, är fortfarande verksam i bolaget. För oss är det viktigt att personer med olika funktionsnedsättningar får den hjälp de behöver för att kunna leva ett så tryggt och normalt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Eftersom vi har sett med egna ögon vad en bra personlig assistent kan betyda så brinner vi för vårt arbete.
Vi tycker att alla ska få möjligheten till självbestämmande, få känna trygghet, må bra och ha ett så innehållsrikt liv som möjligt. Vårt personliga intresse hjälper oss i vårt arbete varje dag. Våra kundansvariga finns till hands och har ett nära samarbete med kunden, assistenter och anhöriga- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
Juridisk rådgivning
Rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
Teamledar- och vidareutbildning för anställda
APT var 6e vecka
Bredvidgång för assistenter
Utbildningar till assistenter och teamledare
Handledning/coaching till anställda
Friskvård
Månatlig redovisning till kund
Personliga kundmöte
Personalannonsering
Rekrytering/referenstagning
Nätverksträffar
Akutvikarier via jourtelefon utanför kontorets öppettider
Tidrapporteringssystem, Föreläsningar, medarbetar- och lönesamtal, personalmöten, kund- och personalaktiviteter. Diverse aktiviteter som vi erbjuder både assistenter och kunder under hela året- System för tidrapportering och schemaläggning
- RiktaTid
- Transparensindex (0-100)
- 70 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Pernilla Lind, 2023-09-05 00:00:00