Lyssna

Assistanspoolen Omsorg Sweden AB

Hemsida: assistanspoolen.se
Epost: info@assistanspoolen.se
Telefon: 0485-303 77
Besöksadress: Brandstationsgatan, Ölands köpstad, 386 31 Färjestaden, , Stattena Centrum 10, 254 44 Helsingborg

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556581-3580, Etableringsår: 1998
Kunder och assistenter95 kunder och 450 assistenter.
Administrativ personalnio personal, en därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden Uppsägningstid 12 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder iHela Sverige
Kontor finns i följande länSkåne län, Kalmar län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalFremia-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja, andra arbetsuppgifter kan förekomma eller schemaförändring 14 dagar innan enligt Fremia avtal."
Genomsnittlig grundtimlön136:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 152:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 125:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budget­uppföljning.Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
Assistans­omkostnader 0:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden får pengar i förskott varje månad till handkassa eller till bankkonto som kund disponerar.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnaderSexmånadersperiod tillämpas. Vid planerade resor el utbildning kan man spara medel över 2 perioder.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Tillämpning individanpassad assistans, se mer specifikt på vår hemsida https://www.assistanspoolen.se
Vad ingår ej?
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi finns här för alla!

Assistanspoolen är ett företag som administrerar personlig assistans sedan 1994. Christer Ryder, grundare, är fortfarande verksam i bolaget. För oss är det viktigt att personer med olika funktionsnedsättningar får den hjälp de behöver för att kunna leva ett så tryggt och normalt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Eftersom vi har sett med egna ögon vad en bra personlig assistent kan betyda så brinner vi för vårt arbete.

Vi tycker att alla ska få möjligheten till självbestämmande, få känna trygghet, må bra och ha ett så innehållsrikt liv som möjligt. Vårt personliga intresse hjälper oss i vårt arbete varje dag. Våra kundansvariga finns till hands och har ett nära samarbete med kunden, assistenter och anhöriga
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren Hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
Juridisk rådgivning
Rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
Teamledar- och vidareutbildning för anställda
APT var 6e vecka
Bredvidgång för assistenter
Utbildningar till assistenter och teamledare
Handledning/coaching till anställda
Friskvård
Månatlig redovisning till kund
Personliga kundmöte
Personalannonsering
Rekrytering/referenstagning
Nätverksträffar
Akutvikarier via jourtelefon utanför kontorets öppettider
Tidrapporteringssystem, Föreläsningar, medarbetar- och lönesamtal, personalmöten, kund- och personalaktiviteter. Diverse aktiviteter som vi erbjuder både assistenter och kunder under hela året
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent

Platsannonser på arbetsförmedlingen från Assistanspoolen Omsorg Sweden AB: 13

Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
System för tidrapportering och schemaläggningRiktaTid
Transparens­index (0-100)73 av 100
Källa och senaste uppdatering:Pernilla Lind, 2023-09-05 00:00:00

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: