Libra Assistans AB

Hemsida: libraassistans.se
Epost: info@libraassistans.se
Telefon: 023 - 70 31 70
Besöksadress:
Magasinsgatan 9, 791 37 Falun, , S:t Olofsgatan 9, 753 21 Uppsala
Libra Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som kan ta kunder i Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Uppsala län och Stockholms län.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 85%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 1%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 3%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 10%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 209 267 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 190 278 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,8%
- 2023: 3,1%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 356 anställda, därav administrativa: 15 personer som är 4 %
- 2023: 324 anställda, därav administrativa: 15 personer som är 5 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 63 731 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 86 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556694-1554 med etableringsår: 2006
- Kunder och assistenter
- 93 kunder och 550 assistenter.
- Administrativ personal
- 15 personal, en därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- Uppsägningstid 5 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Uppsala län, Stockholms län
- Kontor finns i följande län
- Dalarnas län, Uppsala län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja i form av uppsägningslön"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 150:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 168:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 124:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 22:00 kr/tim - 26:00 kr/tim (per assistanstimme).
- Assistansomkostnader
-
6:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Upp till 20 000:- kan sparas för särskilt ändamål men skall nyttjas nästkommande år.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
-
Ja, kunden kan bli personligt ersättningsskyldig.
Ja om kund pga grov oaktsamhet lämnat felaktiga uppgifter till assistansföretaget.
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Jourtelefon service 24h/dygn
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Libra Assistans AB vill vara den mest attraktiva assistansanordnaren för assistansanvändare och personliga assistenter i Dalarna med omnejd.
Närhet, service och en familjär anda är några av nyckelorden i verksamheten.- Tjänster för egna arbetsgivare?
JA, tidsredovisning, lönekörning och bokföring
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Libra assistans erbjuder juridiskt stöd i assistansansökningar. Det finns inga villkor kopplat till detta förutsatt att inte kunden yrkar på retroaktiv assistansersättning.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- RiktaTid
- Transparensindex (0-100)
- 70 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Roberth Klarquist, 2023-10-09 00:00:00