Access Assistans i Sverige AB

Hemsida: accessassistans.se
Epost: info@accessassistans.se
Telefon: 090 12 88 00
Besöksadress:
Formvägen 16, 906 21 Umeå
Access Assistans i Sverige AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 83%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 4%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 9%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 33 837 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 8,5%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 49 anställda, därav administrativa: 4 personer som är 8 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 72 225 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 1 225 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 559444-4597 med etableringsår: 2023
- Kunder och assistenter
- 40 kunder och 250 assistenter.
- Administrativ personal
- fyra personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 12 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västerbottens län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja, under 1 månad"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 156:29 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 175:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 129:08 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 8:00 kr/tim - 10:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
3:00 kr/tim - 4:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
- Vad ingår ej?
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Många års erfarenhet av personlig assistans, trots företagets korta verksamhetstid, då anställda arbetat med assistans sedan 1999.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, hjälp med att ansöka om assistans utan villkor
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Tidvis
- Transparensindex (0-100)
- 77 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Anna Nyberg, 2024-11-14 16:02:44