Accresco Assistans AB
Hemsida: accresco.nu
Epost: info@accresco.nu
Telefon: 070-6874209
Besöksadress:
Vasagatan 65, 72218 Västerås
Accresco Assistans AB är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 3%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 1%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 1 761 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 1 415 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 2,3%
- 2023: 1,8%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 2 anställda, därav administrativa: 1,0 personer som är 50 %
- 2023: 5 anställda, därav administrativa: 1,0 personer som är 20 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 8 333 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2023: 8 000 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556896-6849 med etableringsår: 2012
- Kunder och assistenter
- tre kunder och 14 assistenter. (åtta årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 1,0 personal, en därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 8 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västmanlands län
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Anordnaren kollar belastningsregistret vid rekryteringen.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Fremia-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja i 14 dagar"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 140:27 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 157:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 120:31 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 28:00 kr/tim - 35:00 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
- Antal kr/tim som avsätts uppges ej
- Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Vi lägger budget tillsammmans med dig som kund. Det är dina behov och önskemål som styr hur assistansersättnigen ska fördelas inom de ramar som lagar, förordningar och kollektivavtal ger.
- Vad ingår ej?
- juridisk rådgivning ingår ej
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag ingår ej
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt ingår ej
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Vi är ett litet företag med stor kunskap om hur det är att leva med assistans, både som assistansanvändare och som anhörig. Du bestämmer själv hur din assistans ska utformas. Vi är med vid medarbetarsamtal med assistenterna och ser till att allt fungerar smidigt. Vi hjälper dig att hitta ett schema och assistenter som passar dig! Vi lägger tillsammans en budget och du får en redovisning varje månad på vart pengarna gått. Vi tar emot både barn & vuxna.
- Tjänster för egna arbetsgivare?
Ja
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Vi hjälper dig med din ansökan till Försäkringskassan och hoppas på att du blir nöjd och vill anlita oss för din personliga assistans.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 70 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Cecilia Björkman, 2023-09-14 00:00:00