Svar till Adolf Ratzka från Anna Barsk Holmbom, verksamhetsansvarig på IfA- intressegruppen för assistansberättigade


Anna Barsk Holmbom svarar på Adolf Ratzkas kritik mot att jämföra assistansanordnare genom att låta assistansberättigade svara på frågor där svaren sedan sammanställs till medelvärden.

Adolf Ratzka ifrågasätter i en debattartikel den 14 juli 2009 värdet av att tillfråga assistansberättigade om hur de upplever kvalitén på den service de får av sin assistansanordnare och sedan använda resultatet av undersökningen som en hjälp för andra att välja assistansverksamhet.

Ratzka säger att assistansanvändarnas svar inte är meningsfulla därför att assistansanvändare har olika värderingar och önskemål. Här är det omöjligt att följa honom. Att assistansanvändare - precis som Ratzka säger - utgör en gängse variation rörande kön, etnicitet osv gör tvärtom enkätsvaren meningsfulla. Det är just för att svaren kommer från många personer med olika värderingar och önskemål som de säger något representativt om verksamheterna, vilket i sin tur ger andra assistansanvändare väsentlig vägledning i det individuella valet.

Utöver vår jämförelsetjänst har IfA även tagit fram en frågeguide som vi delar ut gratis till både medlemmar och andra från vår hemsida www.intressegruppen.info. Genom att först ta reda på vissa basfakta och läsa omdömen från andra assistansanvändare på AssistansVal.se samt därefter på den grunden välja ett antal assistansanordnare som kan intervjuas närmare med hjälp av frågeguiden och egna kompletterande frågor får man goda förutsättningar att göra ett bra val.

AssistansVal.se är glädjande nog en växande sida. Från de 16 deltagande anordnare som fanns med i slutet av juli är antalet i mitten av augusti uppe i 26. IfAs förhoppning är att allt fler anordnare inser värdet av att göra kvalitetsundersökningar bland sina medlemmar/kunder och att använda den goda servicen som det starkaste argumentet i marknadsföringen.

Slutligen vill vi rätta några sakfel som smugit sig in i Ratzkas debattartikel.

"Man skickar enkätfrågorna via anordnarna till deras kunder som svarar direkt till ..."

Nej. IfA skickar tvärtom som regel enkäten direkt till den assistansberättigade. I de fall anordnaren inte vill lämna ut adresserna till sina medlemmar/kunder är vi med på plats och övervakar utskicket.

"Den svarande uttrycker sin grad av tillfredsställelse med sin anordnare vad avser dessa kriterier på en 0-100% skala"

Nej. Den som svarar på enkäten väljer mellan olika svarsalternativ som exempelvis "Mycket nöjd, nöjd, inte så nöjd, missnöjd, ingen erfarenhet" och har även möjlighet att lämna svarskommentarer. Det är sedan alla de svaren som sammanställs och värderas.

"Det framgår dock inte av jämförelsetjänsten vad som avses med "arbetsledning", "integritet", "självbestämmande", "kritik" o s v."

Till höger på jämförelsesidan finns ett frågetecken och håller man musen över det får man en lite mer utförlig förklaring än just enstaka ord. På AssistansVal.se har vi slagit samman svaren från flera olika direkta frågor i ett antal frågeområden. Dessa frågeområden är en sammanställning och inte någon utförlig redovisning av svaren. Vill man ha det finns möjlighet att kontakta anordnaren direkt från vår jämförelsetjänst AssistansVal.se.

Anna Barsk Holmbom, verksamhetsansvarig IfA 2009-08-17


Vidare läsning

Adolf Ratzka, - Är assistansanvändare lika som bär?

Adolf Ratzka uttalar sig om olika sätt att jämföra assistansanordnare och jämför metoden att låta anordnarna lägga ut uppgifter och svara på frågor med metoden att låta assistansberättigade svara på frågor där svaren sedan sammanställs till ett medelvärde.


Skicka sidan till: