läs skrivbordsversionen istället
Johan Julin har tidigare under 40 år arbetat med Taxi och Färdtjänstbussar och kom där i kontakt med barn med särskilda behov. Sedan 2017 arbetar han heltid med godemans och förvaltaruppdrag och är ordförande i GMF, God man och Förvaltarföreningen, Uppsala län.
– Jag har sedan tre år varit ställföreträdare i några ärenden där min huvudman drivit sin assistans i egen regi. De har varit egna arbetsgivare via sina föräldrar och när barnen blev 18 år kom jag in i rollen som Förvaltare. Idag har jag en huvudman som är egen arbetsgivare.
Var sjätte månad redovisar Johan Julin kostnaderna i assistansen på en räkning för assistansersättning. Han tycker är mycket svårt att få klara riktlinjer från Försäkringskassan om vad som godkänns eller inte som en kostnad.
– Det kan helt godtyckligt ändras över tid. Det finns ingen samlad kompetens hos Försäkringskassan utan varje tjänsteman kan bara en liten del tyvärr.
Vad kan vara oklart?
– Det kan tex vara underkännande av terapifika då det är för dyrt eller kostnaden för det dataprogram jag använder för att betala ut löner, vilket är fallet just nu.
Vad tänker du att godtyckligheten beror på?
– En orsak kan vara att det saknas konkreta riktlinjer för vilka kostnader som ska godkännas.
Johan Julin anser även att det finns oklarheter i bedömningen av den assistansberättigades behov, särskilt när det behövs extra assistanstid.
– Ett av de genomgående problemen är att få dubbel eller i alla fall vaken natt. Det finns en total övertro hos Försäkringskassan att min huvudman lägger sig snällt vid 21:30 och vaknar 07:00 vilket egentligen aldrig är fallet. Den extra personalen som då behövs får man kämpa för hela tiden.
Vad tänker du att det beror på?
– Jag anser att ett problem är att Försäkringskassan inte gör hembesök, det medför att de inte ser huvudmannens konkreta svårigheter.
Johan Julin är även mycket kritisk till systemet med förskottsbetalning eftersom det inte går att veta vad som kommer att godkännas i efterhand.
– Genom förskottsbetalningen får man problemet att det ständigt uppstår återbetalningar på det som redan är konsumerat. Vid efterskottsbetalning som många kommuner använder är det betydligt enklare.
Har du märkt av debatten om fusk/kriminalitet i assistans?
– Jag upplever att det finns en genomgående misstänksamhet vilket är helt naturligt då välfärdsbrott är en stor inkomstkälla för brottslighet. Att ha förskottsbetalningar på upp till 250 000 kr/månad i sex månaders tid och först i efterhand göra en kontroll är upplagt för bedrägeri, säger Johan Julin.
Johan Julin är utsedd av Uppsala överförmyndarförvaltning med timarvodering på max 20 tim/månad á 200 kronor. Detta bekostas inte via assistansersättningen utan betalas av huvudmannen själv eller huvudmannens hemkommun.
– Det beror på inkomst och förmögenhetsförhållandet, säger Johan Julin.
Som förvaltare sköter han allt från bokföring och löneutbetalningar, till blanketter till Försäkringskassan som räkningar och tidsredovisningar.
– Jag sköter löner och inbetalningar av skatt samt arbetsgivaravgifter, använder ett dataprogram för tidrapporter samt insändning av räkning till Försäkringskassan antingen via deras hemsida för ställföreträdare eller i dataprogrammet Coordinare.
Vad anser du krävs av en ställföreträdare för att sköta detta?
– Det bygger till 100 % på att ställföreträdaren är kompetent. Vid en situation att ställföreträdaren blir icke arbetsför eller avlider blir det genast problem.
I assistentgruppen finns huvudmannens mor som sköter arbetsledande uppgifter i assistansen, som schemaläggning och att ringa in vikarier, säger Johan Julin.
– Arbetsledaren tillika huvudmannens mor har en fullmakt av mig för schema och rekrytering av personal och avskedande, huvudmannen saknar denna förmåga.
Arbetar du för att huvudmannen ska ha självbestämmande där det är möjligt?
– Det är tyvärr inte möjligt på grund av funktionsnedsättningen.
Om den assistansberättigade ska fortsätta vara egen arbetsgivare eller köpa assistans är något som Förvaltaren avgör men ett byte av utförare måste ske i samförstånd med personal och släkting/dvs arbetsledare, säger Johan Julin.
– Det har varit en ständig diskussion i detta ämne, vissa inser att det blir lättare med en assistansanordnare medan andra inte vill släppa greppet. För den huvudman jag har idag har vi kommit fram till att det bästa är att byta till en assistansanordnare vilket kommer att ske från januari 2025.
Hur brukar ett sådant byte fungera?
– I tidigare fall jag haft har det gått att se till att den gamla personalen följer med om en anordnare tar över och att arbetsledaren får ha kvar sin roll som schemaläggare och rekryterare av personal. I allmänhet är det svårt att få tag i bra personal, med rätt språkkunskaper eller kunskaper i det sätt den assistansberättigade kommunicerar på tex med bilder, säger Johan Julin.
Artiklar på Assistanskoll: skriv till Kenneth, telefon: 070-859 15 44 eller 08-506 22 181. (telefonsvarare finns)
Assistansanordnarnas profiler: skriv till Algren, telefon: 08-506 22 177. (telefonsvarare finns)
Om cookies och personuppgifter på Assistanskoll
Assistanskoll är en tjänst av
Independent Living Institute
Storforsplan 36, 10 tr
123 47 Farsta
Tel. 08-506 22 177.