Lyssna

Kooperativet Helsingborg Independent Living

Hemsida: hil.se
Epost: hil.info@hil.se
Telefon: 042-12 74 72
Besöksadress: Södergatan 41, 252 25 Helsingborg

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556746-3673, Etableringsår: 1993
Kunder och assistenter38 kunder och 330 assistenter.
Administrativ personal3,14 personal, två därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägnings­tiden bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Kooperativ eller företagAnordnaren drivs som ett kooperativ.
Anordnaren kan ta kunder iHallands län, Skåne län
Kontor finns i följande länSkåne län
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Kund/medlem rekryterar assistenterna.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
UtbildningarKunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Kund/medlem gör arbetsscheman för assistenterna.
GarantipersonDet finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
KollektivavtalKFO-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhus­vistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?"Ja under viss tid. Bedöms individuellt"
Genomsnittlig grundtimlön131:42 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 147:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 108:17 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Assistans­omkostnaderAntal kr/tim som avsätts uppges ej
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Redovisning av assistansersättning för kunden? Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren? Inget svar
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • Friskvård för assistenterna,kurser i HIL:s regi bl.a brandutbildning, första hjälpen och arb.miljöutbildningar i stort. Lokalhyra , jourtelefon,kopiering och frankering, kanslipersonal inkl Råd och stöd funktion. Stiletten
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ordVi är ett brukarstyrt kooperativ som driver assistansen i vårt helägda aktiebolag HIL assistans AB. Vi har lång erfarenhet av att administrera personlig assistans. Vår styrka är att hålla nära kontakt med våra arbetsledare och assistenter. Vi har egen råd och stöd avdelning och tillgång till juridisk kompetens för att hjälpa arbetsledarna i ansökningar, överklagningar och annat som hör till området personlig assistans. Assistansverksamheten drivs i kooperativ anda utan vinstsyfte! HIL Assistans AB har tillstånd från Socialstyrelsen att bedriva assistansverksamhet.
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej
Bli kundBli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent Platsannonser på arbetsförmedlingen från Kooperativet Helsingborg Independent Living: 3
Ej angiven information
  • antal kr som avsätts till assistansomkostnader per timme
  • översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
Transparens­index (0-100)56 av 100
Källa och senaste uppdatering:Carina Falkman, 2015-05-24

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att alla uppgifterna är korrekta.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: