Livsanda Assistans

Hemsida: livsandaassistans.se
Epost: info@livsanda.se
Telefon: 031-711 15 50
Besöksadress:
Gruvgatan 19, 421 30 Västra Frölunda
Livsanda Assistans är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
Karta
Kostnadsuppdelning av assistansersättning

Kostnadsuppdelning av assistansersättning under senaste året för anordnarens samtliga kunder
- löne- och lönebikostnader till assistenter
- 86%
utbildningskostnader för assistenter och arbetsledare - 2%
- utbetalt till assistansomkostnader
- 2%
- arbetsmiljöinstatser och personalomkostnader
- 2%
- administrationskostnader samt vinst
- 8%
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 48 654 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 50 588 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 5,5%
- 2023: 5,3%
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 82 anställda, därav administrativa: 8 personer som är 10 %
- 2023: 85 anställda, därav administrativa: 8 personer som är 9 %
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Jämförelse av kostnadsuppdelning.
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556695-5208 med etableringsår: 2004
- Kunder och assistenter
- 35 kunder och 350 assistenter. (170 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- åtta personal, ingen därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- ingen, uppsägningstid 4-5 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Västra Götalands län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kund/medlem eller av kund/medlem utsedd person bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "Ja"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 135:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 151:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 120:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Beloppet till anordnarens administration är då 27:41 kr/tim - 34:26 kr/tim (per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart).
- Assistansomkostnader
-
5:14 kr/tim - 8:57 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
digitaliserad utbildning för assistenter - introduktionsutbildning till alla nya assistenter - erfarenhetsbyte samt nätverksträffar - aktiviteter - handledning, enskilt eller i grupp - enskilda kundbesök utifrån kundens önskemål om besök och stöttning - julbord tillsammans med andra kunder på Livsanda och assistenter - hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan - juridisk rådgivning - rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor - arbetsledar- och vidareutbildning för kunden - bredvidgående för nya assistenter - utbildningar till assistenter och arbetsledare - handledning till assistenter - friskvård till assistenter - redovisning av hur kundens assistansersättning använts - personalannonsering/rekrytering - akutvikarier via vikariepool - regelbunden stöd till kund/anhörig och assistenter
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Livsanda grundades 2004 i syfte att skapa ökad livskvalité för våra kunder och deras familj. Vår filosofi bygger på att det är Livsanda som finns till för kunden och det är vi som företag som skall visa ett stort mått på flexibilitet och anpassningsförmåga, inte kunden. Vi anpassar assistansen efter den kund som vi har framför oss. Vi strävar efter att vara ett företag som ständigt utvecklas tillsammans med vår personal och våra kunder samtidigt som vi förmedlar ett varmt och personligt bemötande.
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Livsanda tillhandahåller relevant information och stödjer med det praktiska arbetet att söka assistansersättning, från ansökan till beslut. Detta görs med hjälp från företaget och gäller både ansökan till Försäkringskassan och din kommun.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Aiai
- Transparensindex (0-100)
- 73 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Johanna Strid, 2022-05-17 00:00:00