RBU |
Runtom i landet sker försämringar och besparingar på ett sätt som inte tidigare skådats. Kommuner drar in på än det ena och än det andra. Man måste på något sätt säkerställa så att funktionsnedsatta får det stöd man har rätt till. På Socialstyrelsens hemsida står detta ” LSS är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda
levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra”.
Kommunerna brister på massor av områden inom LSS och att det är en ren ekonomisk fråga är tydlig tyvärr. Regeringen måste säkerställa medborgarnas rättigheter när kommunerna agerar som de gör. Bristen på LSS-handläggare i kommunerna runtom i landet är omfattande får vi till oss och där måste regeringen ställa hårdare krav på kommunerna.
|
|
STIL har länge velat se en modernisering av hemtjänst och ledsagning så att beslut ges i tid och inte i olika på förhand fastslagna aktiviteter, samt att möjligheten för att själv få välja vem som ska arbeta förstärks.
|
IfA |
IfA har den personliga assistansen som huvudfråga men många av våra medlemmar har även andra insatser enligt LSS och regeringen bör naturligtvis arbeta för att dessa rättigheter uppfylls tillfullo och av den kvalitet som användarna kan bekräfta.
|
|
Vi vill se ny lagstiftning för att avskaffa barnboenden. Det är idag en rättighet enligt LSS, men strider helt mot både barnkonventionen och funktionshinderkonventionen. Alla barn ska ha rätt att växa upp i en familj. |
|
Det finns negativ utveckling kring råd och stöd, kontaktperson, ledsagning och andra insatser som behöver brytas. LSS-utredningen som ledde till SOU 2018:88 var tillsatt med fel direktiv och med fel utgångspunkter. En ny omfattande utredning om livsvillkoren för personer med funktionsnedsättning skulle vara nyttig. Det behövs en progressiv politik för att säkerställa att de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna för personer med funktionsnedsättning, inklusive personlig assistans, genomförs progressivt och med tidsplaner för att veta att stegen tas i rätt riktning. |
|
Ja, det är lätt att allt strålkastarljus hamnar just på personlig assistans. Det är viktigt att de övriga insatserna inom LSS inte hamnar i skymundan. Ledsagning är bland annat en insats som på grund av rättspraxis snävats in. Detta är något som måste ses över. |
|
Vi vill se en förändring kring bedömningarna av personkrets. Vi ser att allt fler inte längre bedöms tillhöra personkrets, varken inom personlig assistans eller LSS i övrigt. Det har helt enkelt blivit svårare att kvala in till olika insatser, även inom ramen för SoL. Det ska inte vara möjligt att, efter flera år, inte längre anses tillhöra en viss personkrets. |
Förbundet Unga Rörelsehindrade |
Ja, och det är att man utreder vilka andra insatser (än den personliga assistansen) som kan ha statligt huvudmannaskap. Samt utreda hur väl insatsen (i dess helhet) lever upp till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och hur detta kan förbättras. |
|
Förutom tidigare nämnt LSS-lyft som fokuserar på kompetenssatsningar hos personal vill Riksförbundet FUB att regeringen driver igenom rättshjälp i LSS och en LSS-inspektion. Vi har omfattande problem med ökande antal avslag, ej verkställda beslut och otillräcklig tillsyn i LSS-verksamheter. Den enskilde står ofta ensam inför myndigheter med stora resurser och IVO:s tillsyn är otillräcklig. Genom rättshjälp eller rätt till offentligt biträde i LSS-ärenden och en LSS-inspektion stärks den enskildes möjligheter att tillvarata sina rättigheter i enlighet med Funktionsrättskonventionen. |
Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft
|
I samband med att Socialförsäkringsbalken infördes hade lagstiftaren som utgångspunkt att skulle tas fram tydliggöranden över vad som faller under anmälningsskyldigheten, dvs vilka förändringar som ska anmälas till Försäkringskassan. Se prop. 2007/08:200 s. 570 där följande framgår.
”Närmare uppgifter som preciserar uppgiftsskyldigheten ytterligare bör meddelas genom föreskrifter på lägre normnivå. Som stöd för tillämpningen kan sedan särskilda informationsblad tas fram av Försäkringskassan.”
Regeringen bör tillse att det faktiskt klargörs exakt vad som faller inom anmälningsskyldigheten för att säkerställa en trygghet för de assistansberättigade.
|
Autism, Sverige |
Det finns flera eftersatta områden vad gäller LSS. Insatsen ledsagare och kontaktperson är viktiga för att minska social isolering, men tillämpas alltför restriktivt. Ett annat exempel är att stödet till familjer och unga har minskat över tid, till exempel kortis. Av föräldrar till barn med autism krävs mycket i form av tid, ork. kunskap och samordning av olika insatser runt barnet. Därför är det oerhört viktigt att dessa familjer får rätt stöd i rätt tid. Här skulle man behöva göra en översyn och titta på varför stödet minskar till dessa familjer och vad det ger för konsekvenser. |