Lyssna

Linköpings kommun svarar på kritiken mot sänkta timbelopp

Annika Krutzen
Annika Krutzen, (M)-ordförande,
Social- och omsorgsnämnden

Annika Krutzén tillbakavisar kritik om att kommunens sänkta timbelopp i personlig assistans skulle försämra villkoren för assistansberättigade.
– Om den assistansberättigade kan påvisa att de har högre kostnader så har de rätt till högre ersättning, säger Annika Krutzén, moderat Ordförande i Social- och omsorgsnämnden.


Linköpings kommun sänker från 1 okt timbeloppet för kommunalt beviljad personlig assistans från 332,60 kr till 303 kr. Bakom beslutet står S och M. Detta har kritiserats av bland annat Sara Frithioff (V), kommunalråd i Linköpings kommun som anser detta försämrar möjligheterna till ett självbestämt liv. Annika Krutzén (M) säger att sänkningen har ett annat syfte.
– Syftet är främst att motverka välfärdsbrott.

Närstående assistenter anses ha lägre omkostnader

Timbeloppet sänks mer, ner till 289 kr/timme, till assistenter som är närstående och omfattas av kollektivavtal. Annika Krutzén säger att närstående beräknas ha samma lön som andra assistenter med vårdutbildning, men färre omkostnader för övrigt.
– Assistansbolag beräknas generellt ha lägre omkostnader för assistanstimmar utförda av närstående. Detta eftersom icke närstående assistenter har kostnader i form av tex arbetsledning, utbildning och arbetsmiljöinsatser.
Kan inte närstående assistenter ha kostnader för tex utbildning?
– Givetvis. Kan assistansutföraren visa på det och att den ersättning som de får inte räcker så har de självklart rätt att ansöka om högre timbelopp.

Ännu lägre när kollektivavtal saknas

Timbeloppet sänks ännu mer, ner till 261 kr, för PAN-anställda och assistenter som inte omfattas av kollektivavtal. Detta beror enligt Annika Krutzén på de OB-tillägg och andra skäliga avgifter för arbetsgivare som regleras i kollektivavtal.
– Den utförda assistansens verkliga kostnader beräknas vara lite högre för de som har kollektivavtal. Men även här går det att få samma ersättning som tidigare om man kan visa att kostnaderna är skäliga och högre än beloppen.

Vem kan få högre timbelopp?

Om den assistansberättigade vill ha högre ersättning upp till Försäkringskassans schablonbelopp ska kommunen göra en individuell bedömning om kostnaderna är skäliga i relation till individens behov, säger Annika Krutzén.
Kommer att vara ett undantag att kommunen betalar ut upp till 332,60 kr per timme för faktiska kostnader?
– Omöjligt att svara på, om aktörerna kan påvisa att de har högre kostnader har de rätt till högre ersättning.
Godkänner ni att assistansberättigade vill betala sina assistenter en lön, som gör att den faktiska kostnaden blir 332,60 kr/timme?
– Det går inte att ge ett generellt svar. Man kan ansöka om en högre timersättning, exempelvis om assistenten behöver ha specialkompetens utifrån individens behov. Kommunen gör då en bedömning av om det är skäligt att assistenten har något högre lön än genomsnittet.
Försäkringskassan har ett förhöjt timbelopp där man kan söka ytterligare 12 % till utöver assistansersättningen. Finns den möjligheten i er kommun?
– Nej, vi har inte den nivån som Försäkringskassan har. Det hade vi inte innan förändringen heller. Jag känner inte till någon kommun som har det.

Bemöter kritik från Vänsterpartiet

Sofia Frithioff (V) anser att sänkningen av timbeloppet försämrar möjligheten att rekrytera assistenter och ha en god personalvård. Annika Krutzén säger att hon har svårt att förstå den kritiken.
– Vi ökar nu kontrollerna så att assistansberättigade får den hjälp de har rätt till. Den assistansberättigade har möjlighet att ansöka om förhöjt timbelopp om det går att visa att det finns skäliga kostnader. Det som Vänsterpartiet förespråkar innebär att skattemedel delas ut utan kontroll.
Anser du då att Försäkringskassan betalar ut skattemedel utan kontroll?
– Hur Försäkringskassan gör sin uppföljning och kontroll är bättre att de svarar på. Jag kan enbart notera att det enligt polisen sker assistansbedrägerier för 300 miljoner om året och att därför behöver varje kommun se över sina kontroller.

Seriösa aktörer kan visa att de har högre kostnader

Det finns även kritik att ett alltför lågt timbelopp försvårar möjligheten att välja privata anordnare, eftersom de då kanske inte tar emot dessa assistansberättigade. Annika Krutzén säger att hon haft en dialog med flera privata aktörer om detta.
– Min bild är att seriösa aktörer har den dokumentation som vi efterfrågar och därmed kommer kunna visa upp om de har högre kostnader än det första beloppet täcker. För oseriösa aktörer kommer det däremot att bli svårare att fuska och det är just därför vi gör dessa ändringar.
Är det acceptabelt att en privat assistansanordnare gör en viss vinst?
– Det viktiga för oss är att skattepengar går till det som de är menade för, nämligen till omsorgsinsatser för de assistansberättigade och att deras behov är uppfyllda.

Varför vill SKR tvärtom höja schablonbeloppet?

Annika Wallenskog, SKR säger att dagens schablonbelopp från Försäkringskassan måste räknas upp mer eftersom det inte räcker för kommunerna att finansiera den assistans de utför. Annika Wallenskog har krävt att schablonbeloppet från Försäkringskassan bör höjas ordentligt och indexeras så det följer löneökningarna.
Hur kan assistansberättigade i er kommun klara assistansen med ett ännu lägre belopp?
– Återigen, vi gör detta för att kunna se till att den assistansberättigade får det stöd och den omsorg den har rätt till. Genom att införa denna kontroll kan vi säkerställa att det sker. Vi räknar inte med att vi kommer spara några stora belopp på detta, säger Annika Krutzén.

Vill ha dialog med anordnarna

Annika Krutzén säger slutligen att hon vill ha en dialog med de privata assistansbolagen om förändringarna.
– Vårt huvudfokus är att motverka fusk och enligt SKR försvinner enorma belopp till oseriösa och kriminella aktörer. Tänk vad dessa resurser skulle kunna göra för att öka kvaliteten i omsorgen. Därför borde det ligga i alla seriösa aktörers intressen att oseriösa aktörer försvinner, säger Annika Krutzén.

Annika Krutzén intervjuades av Kenneth Westberg 2024-09-10

Vidare läsning

Tjänsteskrivelse, underlag till beslutet i Vård och äldreomsorgsnämnden

Villkor för utbetalning av ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för personlig assistent i Linköpings kommun


Få Assistanskolls artiklar i din brevlåda! Prenumerera på nyhetsbrevet..

Skicka sidan till: