Lyssna

Jämförelse av 1 personlig assistans anordnare i Kalmar län

Anordnarens namn och hemsidaAssistans Kompetens I Sverige AB
assistanskompetens.se
Telefon 010-1291170 eller 072-2252548 
Besöksadress Huvudkontor
Bragevägen 3
114 26 Stockholm ..  
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag. Anordnaren verkar utan vinstintresse eller är SVB-bolag. 
Etableringsår2010
Antal assistenter543 assistenter
Antal kunder71 kunder
Antal administrativ personal8 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenIngen bindningstid, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarierAssistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuKund/medlem kan rekrytera assistenterna om han/hon vill.
Platsannonser: 16
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer bland assistenter som anordnaren rekryterar
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Vårdföretagarna/Almega-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)154:00 kr/tim, minimitimlön 135:00 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?Ja, enligt kollektivavtal och från vår pott
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 10:28 kr/tim - 27:41 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart.
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
1:00 kr/tim - 12:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas efter ett byte av anordnare.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Assistans Kompetens följer skatteverkets och försäkringskassans regler om vad som gäller assistans omkostnader. Våra ansvariga för ekonomin hjälper dig att hitta en rimlig nivå i användandet av medel avsedda för assistans omkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans. Genom en dialog kommer vi naturligtvis fram till vad som är bäst för dig och dina önskemål.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Friskvård. Företagshälsovård. Vi har att tillgå jurister och andra branschkunniga. Vi satsar på våra assistenter genom utbildningar och medarbetarsamtal. Hos oss kan du avancera till bla arbetsledare, kund -och personalansvarig mm. Vi kan för dem som önskar ta fram en egen vikarie grupp för enbart dig eller för ett antal andra som bor i närområdet. Ett av våra krav är att vi har motiverade och inspirerade chefer/ledare som själva har arbetat som Personliga assistenter. Du får alltid tag på en chef eller ledare Dygnet runt. Samtliga Arbetsledare har alltid ersättning och även utbildning för sina arbetsuppgifter. Vi är godkända anordnare av IFA (Intressegruppen för assistansberättigade)Något vi är mycket stolta över. Vi är även godkända av IVO som är tillsynsmyndigheten i Sverige. Alla våra assistenter och assistans användare har möjlighet att tillgå munkjackor, ryggsäckar, t-shirts mm och detta är gratis naturligtvis.
I assistansen ingår ej 
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Hjärtligt välkommen till Assistans Kompetens - Vi vet hur man gör skillnad.Det som utmärker oss som anordnare är att vi finns nära, har en personlig och kontinuerlig kontakt.Vi är sedan 2022 IFA godkända assistansanordnare.Vi fick 98% i nöjdhet med oss som anordnare från både kunder & assistenter i den senaste undersökningen.(Gjord av Intresseföreningen för assistans berättigade IFA) Vi har också 100% i index av 100 möjliga på Assistans-koll.Våra riktlinjer inom omsorg är Omtanke, Närhet, Kunskap och Engagemang = Trygghet
Vi är 100% transparanta och du som assistans användare har alltid FULL insyn i din ekonomi...
Tjänster för egna arbetsgivare?Ja, ring oss för mer info. Vi tar enbart 3% för att administrera lönerna.
Transparensindex (0-100)100 av 100
Källa och senaste uppdateringJan Sundin Chefsjurist, 2025-05-15 
Utskriftsversion utskriftsversion: Assistans Kompetens I Sverige AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: