Lyssna

Jämförelse av 1 personlig assistans anordnare i Hallands län

Anordnarens namn och hemsidaNy Kraft assistans i Halland AB
nykraftassistans.se
Telefon 0725 434402 eller 0727 299670 
Besöksadress Peter Åbergsv. 1,
311 42 Falkenberg 
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2011
Antal assistenter350 assistenter (200 årsanställda assistenter)
Antal kunder55 kunder
Antal administrativ personal7 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenBindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarierAssistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 2
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen? 
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få? 
Vilket kollektivavtal tillämpas?Fremia-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)145:00 kr/tim, minimitimlön 120:00 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?JA, vi har månadsanställningar
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.-
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
1:00 kr/tim - 4:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader sparas inte åt kund för framtida assistansomkostnader.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Pengarna följer avräkningsperioderna. I omkostnadspengen igår inte utbildning, handledning mm det ligger i en annan post. Ej heller förbrukningsvaror, dessa står företaget för. Typ handskar, toapapper, tvål, torky mm
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • I företaget har vi 9 arbetsledare anställda på plats, dessa är lätta att nå. De sköter om kunden vill eller med kunden all rekrytering. Både var det gäller långsiktiga och akuta behov. Arbetsledarna håller i personalmöten en gång varje månad och sköter allt kring personal, om inte brukaren vill göra vissa delar själv. Vidare har företaget inga jurister men ägarna är väl insatta i Lss lagen och hjälper ofta och gärna till med överklagan och ansökan. Vi har valt att inte ha någon pool av vikarier då vårt koncept är att kunden ska känna sin personal väl och att det ska vara minsta möjliga antal som jobbar. Så vikarier är knutna till kunden/kunderna. Vi arbetar nära och bistår på plats med all administration.
I assistansen ingår ejIngår ej:
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Personlig, personlig assistans.Vi individanpassar assistansen, varför ett formulär är svårt att fylla i generellt, vi har olika lösningar hos varje kund.Vi har en mycket väl fungerande administration.Vi har mycket låg personalomsättning och strävar efter att kunden ska ha så lite assistenter kring sig som möjligt, där av ingen pool.Vi har en servicegrupp som åker runt och dubblar på de ställen som behöver dubbelbemanning.Vi har mycket goda arbetsvillkor och månadsanställer personal.Detta skapar trygga anställningar och med det högre kvallitet i assistansen...
Tjänster för egna arbetsgivare?nej
Transparensindex (0-100)70 av 100
Källa och senaste uppdateringAnna Badenfelt, 2023-03-06 
Utskriftsversion utskriftsversion: Ny Kraft assistans i Halland AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: