Lyssna

Jämförelse av 1 personlig assistans anordnare i Stockholms län

Anordnarens namn och hemsidaOlivia Personlig Assistans AB
oliviapersonligassistans.se
Telefon 08-522 825 50 
Besöksadress Huvudkontor
Vendevägen 85 A
182 91 Danderyd ..  
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2002
Antal assistenter750 assistenter
Antal kunder170 kunder
Antal administrativ personal25 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenBindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarier 
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 28
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen? 
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Vårdföretagarna/Almega-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)145:00 kr/tim, minimitimlön 124:88 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?I grunden nej, men det avgörs från fall till fall
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
3:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Kunden erbjuds sociala aktiviteter som fester, museibesök, konserter, resor mm.
I assistansen ingår ejIngår ej:
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Att vi kan ta omfattande assistansuppdrag med många assistanstimmar.Vi har också en kvalificerad arbetsledning med dygnetruntservice.Som kund hos oss på Olivia har man tillgång till "mitt team" som består av

1.Uppdragsansvarig chef är spindeln i nätet i din assistans och är assistenternas närmaste chef som
ser till att tex schemaläggning och bemanning fungerar
2.Jurist, hjälper till med ansökan/ omprövning/utökning av assistansbeslut
3.Rekryteringsenhet Hjälper uppdragsansvariga chefen med rekrytering av assistenter
4...
Tjänster för egna arbetsgivare?nej
Transparensindex (0-100)77 av 100
Källa och senaste uppdateringKim Nersing, 2025-06-17 
Utskriftsversion utskriftsversion: Olivia Personlig Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: