Lyssna

Humana

Hemsida: humana.se
Epost: info@humana.se
Telefon: 019-760 86 00
Besöksadresser : Fabriksgatan 22, 5tr, 701 43 Örebro. Warfvinges väg 39, 7tr, 112 51 Stockholm.

visa flera adresser..

Vädursgatan 5, 412 50 Göteborg.
Svartbäcksgatan 8, 753 20 Uppsala.
Museigatan 2, 451 50 Uddevalla.
Fabriksgatan 4, 531 30 Lidköping.
Föreningsgatan 15, 211 44 Malmö.
Renmarkstorget 11, 1tr, 903 26 Umeå.
Furuhedsvägen 3, 952 31 Kalix.
Varvsgatan 49, 972 33 Luleå.
Postgränd 8A, 831 30 Östersund.
Universitetsallén 32, 852 34 Sundsvall.
Drottninggatan 5, 803 20 Gävle.
Kupolen 50, 781 70 Borlänge.
Linslagargränd 1, 721 30 Västerås.
Svärmaregatan 3 , 603 61 Norrköping.
Hadar grudes gata 1, 652 26 Karlstad.
Odengatan 24 c, 521 46 Falköping.
Skolgatan 4, 553 16 Jönköping.
Vasagatan 35B, 541 31 Skövde.
Götaforsvägen 8, 567 22 Vaggeryd.
Sandgärdsgatan 28, 352 30 Växjö.
Södra Malmgatan 7, 392 34 Kalmar.
Kanalgatan 77, 931 34 Skellefteå.
Sparre Creative Corner, Drottninggatan 18F, 371 31 Karlskrona.

Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556605-3996 med etableringsår: 2001

Kunder och assistenter
1900 kunder och 10000 assistenter. (4500 årsanställda assistenter)
Administrativ personal
300 personal, två därav som behöver personlig assistans.
Bindnings- och uppsägningstid
bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Kooperativ eller företag
Anordnaren är ett företag.
Anordnaren kan ta kunder i
Hela Sverige
Kontor finns i följande län
Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Örebro län, Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Östergötlands län, Uppsala län, Stockholms län
Assistentpool
Det finns assistentpool för vikarier.
Rekrytering

(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs)
  • Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
  • Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
Utbildningar
Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
Garantiperson
Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
Kollektivavtal
Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
"ja, enligt kollektivavtal"
Genomsnittlig grundtimlön
147:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 165:- kr/tim inkl semesterlön), minimitimlön 117:00 kr/tim
  • Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
  • Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
Assistans­omkostnader
5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Begränsingar för sparade medel till assistans­omkostnader
Kunden kan spara assistansomkostnader i minst 2 år.
Redovisning av assistansersättning för kunden?
Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättnings­skyldig till assistans­anordnaren?
Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Som kund har du juridisk experthjälp genom en egen jurist via Humana Assistans. Du får också tillgång till Humana Academy, vår unika kombination av utbildningar fysiskt och webbaserade. Dessutom träffar och evenemang med samarbetspartners. Humana arbetar även aktivt som remissinstans och är även påverkansaktör mot myndigheter och politiker.
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans.
Humana har egna jurister som ingår i tjänsten och hjälper dig till rätt beslut.
Tack vare vår storlek har vi välutbildad personal på alla tjänster för att kunna ge hög service.
Varför ska du välja Humana?
- Vi har unika möjligheter att rekrytera och bemanna
- Du får tillgång till landets största juristkår
- Dina assistenter får utbildning och bra villkor
- Vi arbetar efter vår värdegrund, engagemang, glädje och ansvar.

Med storlek följer också resurser. För att utveckla vår personal. För att driva frågor i samhället och branschen. För att göra det bästa för dig som kund. Vi arbetar utifrån vår vision, Alla har rätt till ett bra liv. Välkommen till Humana!
Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistans­beslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, våra jurister står till tjänst för alla som är i behov av personlig assistans.
Bli kund
Bli kund - länk till hemsida
Sök jobb som assistent - Platsannonser på arbetsförmedlingen från Humana: 52
Sök jobb som assistent - länk till hemsida.
Arbetsförmedlingen:
System för tidrapportering och schemaläggning
Assistansstöd från Sonika
Ej angiven information
  • översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
Transparens­index (0-100)
77 av 100
Källa och senaste uppdatering:
Erik Wahlgren, 2025-06-18 10:49:35

Uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv, förutom de som kommer från Bolagsverket. Anordnaren kan när som helst ändra sina uppgifter. Vi garanterar inte att alla uppgifterna är korrekta men vi granskar efter varje uppdatering och kontrollerar att de är rimliga.

Sammanställningen över samtliga anordnare finns här.

Skicka sidan till: