Humana

Hemsida: humana.se
Epost: info@humana.se
Telefon: 019-760 86 00
Besöksadresser : Fabriksgatan 22, 5tr, 701 43 Örebro. Warfvinges väg 39, 7tr, 112 51 Stockholm.
visa flera adresser..
Vädursgatan 5, 412 50 Göteborg.Svartbäcksgatan 8, 753 20 Uppsala.
Museigatan 2, 451 50 Uddevalla.
Fabriksgatan 4, 531 30 Lidköping.
Föreningsgatan 15, 211 44 Malmö.
Renmarkstorget 11, 1tr, 903 26 Umeå.
Furuhedsvägen 3, 952 31 Kalix.
Varvsgatan 49, 972 33 Luleå.
Postgränd 8A, 831 30 Östersund.
Universitetsallén 32, 852 34 Sundsvall.
Drottninggatan 5, 803 20 Gävle.
Kupolen 50, 781 70 Borlänge.
Linslagargränd 1, 721 30 Västerås.
Svärmaregatan 3 , 603 61 Norrköping.
Hadar grudes gata 1, 652 26 Karlstad.
Odengatan 24 c, 521 46 Falköping.
Skolgatan 4, 553 16 Jönköping.
Vasagatan 35B, 541 31 Skövde.
Götaforsvägen 8, 567 22 Vaggeryd.
Sandgärdsgatan 28, 352 30 Växjö.
Södra Malmgatan 7, 392 34 Kalmar.
Kanalgatan 77, 931 34 Skellefteå.
Sparre Creative Corner, Drottninggatan 18F, 371 31 Karlskrona.
Humana är en anordnare av personlig assistans
som tar kunder i hela landet.
Karta
Nyckeltal från Bolagsverket
- Omsättning
- 2024: 2 610 117 tkr (tkr = tusen kronor)
- 2023: 2 887 683 tkr (tkr = tusen kronor)
- Vinstmarginal inrapporterad till Bolagsverket (EBIT/omsättning)
- 2024: 0,5%
- 2023: 1,6%
- Lönekostnad för VD och styrelse, som andel av total utbetald lön och kostnad per kund enligt antal kunder som rapporterats till Assistanskoll
- 2024: 2 417 tkr som är 0.1 % av all lön till alla anställda och 1 272 kr per kund
- 2023: 1 986 tkr som är 0.1 % av all lön till alla anställda och 1 045 kr per kund
- Antal anställda omräknat till heltid samt andelen administrativt anställda
- 2024: 4244 anställda, därav administrativa: 300 personer som är 7 %
- 2023: 4901 anställda, därav administrativa: 300 personer som är 6 %
- Rörelseresultat per kund (EBIT), enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: 4 205 kr
- 2023: 23 034 kr
- Vinst per kund, enligt antal kunder rapporterade till Assistanskoll
- 2024: -15 819 kr
- 2023: -445 kr
- Utdelning till aktieägare
- 2024: 0
- 2023: 0
Aktiebolag enligt organisationsnumret: 556605-3996 med etableringsår: 2001
- Kunder och assistenter
- 1900 kunder och 10000 assistenter. (4500 årsanställda assistenter)
- Administrativ personal
- 300 personal, två därav som behöver personlig assistans.
- Bindnings- och uppsägningstid
- bindningstid 0 veckor, uppsägningstid 4 veckor
- Kooperativ eller företag
- Anordnaren är ett företag.
- Anordnaren kan ta kunder i
- Hela Sverige
- Kontor finns i följande län
- Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Västmanlands län, Örebro län, Västra Götalands län, Hallands län, Skåne län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Östergötlands län, Uppsala län, Stockholms län
- Assistentpool
- Det finns assistentpool för vikarier.
- Rekrytering
(Anordnaren är arbetsgivaren och behöver godkänna den person som anställs) - Anordnaren och kund/medlem rekryterar assistenterna tillsammans.
- Kunden väljer själv vilka som arbetar som assistenter.
- Utbildningar
- Kunden har ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenter ska få.
- Arbetsledning i det dagliga arbetet. Läs om ansvar..
- Kan vara både kund och/eller anordnare som bestämmer assistenternas arbetsuppgifter.
- Hur läggs arbetsscheman för assistenter?
- Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans.
- Garantiperson
- Det finns garantiperson (medarbetsledare) om kunden vill.
- Kollektivavtal
- Vårdföretagarna/Almega-Kommunal
- Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkringskassan beviljat detta?
- "ja, enligt kollektivavtal"
- Genomsnittlig grundtimlön
- 147:00 kr/tim exklusiv semester-ersättning/lön och OB (ca 165:- kr/tim inkl semesterlön),
minimitimlön 117:00 kr/tim
- Anordnaren tillämpar individuell lönesättning.
- Kunden kan påverka assistenternas lönesättning.
- Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning.
- Kunden har en egen budget som kunden kan vara med och påverka. Anordnaren har dock inte uppgett storleken på beloppet till administration per assistanstimme, beloppet till administration är förhandlingsbart.
- Assistansomkostnader
-
5:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
- Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
- Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
- Begränsingar för sparade medel till assistansomkostnader
Kunden kan spara assistansomkostnader i minst 2 år.
- Redovisning av assistansersättning för kunden?
- Ja, hur kundens assistansersättning använts redovisas för kunden
- Kan kund/medlem enligt avtalet bli personligt ersättningsskyldig till assistansanordnaren?
- Nej, kunden kan aldrig bli personligt ersättningsskyldig
- Följande tjänster ingår i anordnarens assistans
- hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkringskassan
- juridisk rådgivning
- rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
- arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
- bredvidgående för nya assistenter
- utbildningar till assistenter och arbetsledare
- handledning till assistenter
- friskvård till assistenter
- personalannonsering
- akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
- möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
- ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
Som kund har du juridisk experthjälp genom en egen jurist via Humana Assistans. Du får också tillgång till Humana Academy, vår unika kombination av utbildningar fysiskt och webbaserade. Dessutom träffar och evenemang med samarbetspartners. Humana arbetar även aktivt som remissinstans och är även påverkansaktör mot myndigheter och politiker.
- Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord
Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans.
Humana har egna jurister som ingår i tjänsten och hjälper dig till rätt beslut.
Tack vare vår storlek har vi välutbildad personal på alla tjänster för att kunna ge hög service.
Varför ska du välja Humana?
- Vi har unika möjligheter att rekrytera och bemanna
- Du får tillgång till landets största juristkår
- Dina assistenter får utbildning och bra villkor
- Vi arbetar efter vår värdegrund, engagemang, glädje och ansvar.
Med storlek följer också resurser. För att utveckla vår personal. För att driva frågor i samhället och branschen. För att göra det bästa för dig som kund. Vi arbetar utifrån vår vision, Alla har rätt till ett bra liv. Välkommen till Humana!- Tjänster för egna arbetsgivare?
Nej
- Kostnadsfria tjänster för personer som ännu inte fått assistansbeslut eller inte är kund hos anordnaren
Ja, våra jurister står till tjänst för alla som är i behov av personlig assistans.
- System för tidrapportering och schemaläggning
- Assistansstöd från Sonika
- Ej angiven information
- översikt över hur assistansersättning fördelats genomsnittligt för kunderna
- Transparensindex (0-100)
- 77 av 100
- Källa och senaste uppdatering:
- Erik Wahlgren, 2025-06-18 10:49:35