Assistanskoll » Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
På Socialstyrelsens webbplats finns det nu ansökningsblanketter och information om hur assistansanordnare ska söka tillstånd för att bedriva personlig assistans och hur egna arbetsgivare som ska anmäla sin verksamhet. Ansökningstiden är från 1 januari - 1 april 2011.
Artiklar med samma tema: (64)
Den 1 januari 2011 blev personlig assistans tillståndspliktig och föremål för tillsyn. Assistansanordnare ska uppfylla vissa tillståndskrav. Egna anordnare ska anmäla sin verksamhet. Sedan 1 juni 2013 har Inspektionen för vård och omsorg (IVO) hand om tillståndsgivning och tillsyn.
FMF Assistans vann i Kammarrätten , 2023-10-09
IVO överklagar inte - Humana behåller tillståndet , 2023-07-08
Humana vann i Förvaltningsrätten , 2023-06-21
Humanas dom i Förvaltningsrätten meddelas 21 juni , 2023-05-27
FMF Assistans får inhibition i Kammarrätten , 2023-03-19
Humana beviljas inhibition , 2023-02-07
Försäkringskassan stoppar utbetalningar till Humana , 2023-02-07
Camilla Waltersson Grönvall, Socialtjänstminister – ”Mina tankar går till alla brukare som drabbas och är oroliga” , 2023-02-03
Sophie Karlsson, ordförande IfA – ”Det är orimligt att anordnaren ska veta allt om assistansanvändarens liv” , 2023-02-02
IVO återkallar Humanas tillstånd , 2023-01-31
Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
, 2010-12-29
Flera artiklar i TEMA - Tillståndsplikt och tillsyn inom assistans ...
Kristina Söderborg, ansvarig för tillståndsprövningen har intervjuats på Assistanskoll om tillståndsprövningen.
Se intervju: Socialstyrelsens tillståndsenhet, Kristina Söderborg - "Enbart egna arbetsgivare undantas från tillståndsplikten" ,