Assistanskoll » Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
På Socialstyrelsens webbplats finns det nu ansökningsblanketter och information om hur assistansanordnare ska söka tillstånd för att bedriva personlig assistans och hur egna arbetsgivare som ska anmäla sin verksamhet. Ansökningstiden är från 1 januari - 1 april 2011.
Kristina Söderborg, ansvarig för tillståndsprövningen har intervjuats på Assistanskoll om tillståndsprövningen.
Se intervju: Socialstyrelsens tillståndsenhet, Kristina Söderborg - "Enbart egna arbetsgivare undantas från tillståndsplikten" ,
Artiklar med samma tema: (87)
Den 1 januari 2011 blev personlig assistans tillståndspliktig och föremål för tillsyn. Assistansanordnare ska uppfylla vissa tillståndskrav. Egna anordnare ska anmäla sin verksamhet. Sedan 1 juni 2013 har Inspektionen för vård och omsorg (IVO) hand om tillståndsgivning och tillsyn.
Dessa anordnare har IVO-tillstånd
, 2025-10-28
Återkrav hotar egna arbetsgivare vid för omfattande inköp av assistanstjänster , 2025-10-24
HFD-dom begränsar egna arbetsgivares köp av tjänster , 2025-10-16
Ny statlig utredning för starkare kontroll och tillsyn , 2025-10-13
Återkallade tillstånd under sommaren
, 2025-08-18
Assistansanordnare med fyrtiotal kunder i konkurs
, 2025-06-28
Anordnare med IVO-tillstånd
, 2025-05-13
Jessica Gustavsson, CJ Advokatbyrå – ”Nordica Assistans var ett pilotprojekt för Försäkringskassan och IVO” , 2025-03-06
Katarina Granath, Försäkringskassan – ”Egna arbetsgivare kan få lägre timbelopp” , 2025-02-17
Kammarrätten ger Försäkringskassan rätt sänka timbeloppet , 2025-02-06
Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
, 2010-12-29
Flera artiklar i TEMA - Tillståndsplikt och tillsyn inom assistans ...