Assistanskoll » TEMA - Tillståndsplikt och tillsyn inom assistans
TEMA - Tillståndsplikt och tillsyn inom assistans
Den 1 januari 2011 blev personlig assistans tillståndspliktig och föremål för tillsyn. Assistansanordnare ska uppfylla vissa tillståndskrav. Egna anordnare ska anmäla sin verksamhet. Sedan 1 juni 2013 har Inspektionen för vård och omsorg (IVO) hand om tillståndsgivning och tillsyn.
Artiklar: (76)
- Tillståndsavgiften på IVO höjs till 77 500 kr
, 2024-12-18
Avgiften för att ansöka om tillstånd på IVO för verksamhet inom LSS som tex personlig assistans höjs från 30 000 till 77 500 kr från 1 jan 2025. - IVOs tillståndslista uppdaterad
, 2024-10-25
Se listan med 795 privata assistansanordnare som har tillstånd från IVO. Se även vilka som fått återkallade tillstånd och vilka som har inhibition. - Nordica Assistans fick rätt i efterhand, 2024-09-17
Nordica Assistans har i efterhand fått rätt i domstol för återkrav som ledde till indraget tillstånd 2020. Advokaten Adam Grabavac ser en utveckling där domstolarna alltmer underkänner återkrav som grund för att dra in tillstånd. - Patrik Silverudd, Vårdföretagarna – ”Vi vill ha tillståndsplikt för egna arbetsgivare”, 2024-07-08
Att egna arbetsgivare kan stämma ett bolag som gjort fel i utförandet av administrativa tjänster är ingen större trygghet, säger Patrik Silverudd.
- Se vilka anordnare som har tillstånd från IVO
, 2024-07-01
Se vår lista på 798 privata assistansanordnare som har tillstånd från IVO att bedriva personlig assistans den 1 juli 2024. Se även de som fått återkallade tillstånd. - Sophie Karlsson, ordförande, IfA – ”Om ett administrativt bolag är oseriöst kan det gå riktigt illa”, 2024-05-29
Att egna arbetsgivare skulle ha skydd mot återkrav genom att stämma ett administrativt bolag som förvaltat deras assistansersättning tycker inte Sophie Karlsson låter som en bra säkerhet. - tre kommentarerJoakim Runnerström, jurist, Alberum AB – ”Egna arbetsgivare kan köpa tjänster på samma sätt som en tandläkarklinik”, 2024-05-27
Alberum AB har 80 egna arbetsgivare som kunder som de säljer administrativa tjänster till. Joakim Runnerström avfärdar kritik om att denna typ av bolag är som assistansanordnare utan tillstånd. - Humana kräver skadestånd från staten, 2024-05-27
Förra året återkallade IVO Humanas tillstånd att bedriva personlig assistans. Efter att ha vunnit i Förvaltningsrätten kräver Humana nu ett skadestånd på drygt 225 miljoner kr. - Dom i Kammarrätten om bolag som säljer tjänster till egna arbetsgivare, 2024-05-14
Kammarrätten i Göteborg anser att det administrativa bolaget Alberum AB kan sälja tjänster som schemaläggning, och förvalta den egna arbetsgivarens assistansersättning.
- Adam Grabavac, CJ Advokatbyrå – ”Egna arbetsgivare måste kunna köpa administrativa tjänster på samma sätt som alla andra arbetsgivare”, 2024-04-24
Varför ska inte egna arbetsgivare i personlig assistans, precis som alla andra arbetsgivare, få köpa tjänster för tex rekrytering och anställningsprocesser, undrar Adam Grabavac. - Henrik Petrén, Fremia – ”Egna arbetsgivare har ett mycket stort eget ansvar”, 2024-04-10
Fremia oroas av administrativa bolag som säljer tjänster som om de vore assistansanordnare. Egna arbetsgivare kan inte överlåta arbetsgivaransvaret till ett bolag, säger Henrik Petrén. - Försäkringskassan, Henrik Wrede – ”Egna arbetsgivare får inte lägga ut arbetsgivaruppgifter till andra bolag”, 2024-03-27
Flera assistansföretag som förlorat tillståndet fortsätter sälja tjänster till egna arbetsgivare som om de vore assistansanordnare, säger Henrik Wrede. - FMF Assistans vann i Kammarrätten, 2023-10-09
Feb 2022 återkallade IVO tillståndet för FMF Assistans, IVO vann i Förvaltningsrätten men FMF fick inhibition att driva verksamheten vidare. Den 6 oktober 2023 vann FMF sitt överklagande i Kammarrätten. - IVO överklagar inte - Humana behåller tillståndet, 2023-07-08
IVO har meddelat att de inte överklagar förvaltningsrättens beslut att Humana Assistans AB ska behålla sitt tillstånd att bedriva personlig assistans.
- Humana vann i Förvaltningsrätten, 2023-06-21
Den 31 jan i år återkallade IVO tillståndet för Humana Assistans AB. Idag vann Humana sitt överklagande i Förvaltningsrätten. Det är ännu oklart om IVO överklagar beslutet till Kammarrätten. - Humanas dom i Förvaltningsrätten meddelas 21 juni, 2023-05-27
31 januari återkallade IVO Humana Assistans tillstånd att bedriva personlig assistans. Humana överklagade och fick inhibition att driva verksamheten vidare. 21 juni kommer Förvaltningsrättens dom. - FMF Assistans får inhibition i Kammarrätten, 2023-03-19
Förra veckan förlorade FMF sitt överklagande av IVOs beslut i Förvaltningsrätten. Nu har företaget fått prövningstillstånd i Kammarrätten och inhibition att driva verksamheten vidare. - Försäkringskassan stoppar utbetalningar till Humana , 2023-02-07
Försäkringskassan stoppar utbetalning av assistansersättning till Humana Assistans och betalar istället pengarna direkt till de assistansberättigade som anlitar Humana. - Humana beviljas inhibition, 2023-02-07
Humana Assistans AB fick idag inhibition att driva verksamheten vidare i väntan på dom. Förvaltningsrätten säger att utgången i målet är oviss och att IVOs beslut att återkalla tillståndet är mycket ingripande och att det är av stor betydelse för Humana att beslutet skjuts upp.
- Camilla Waltersson Grönvall, Socialtjänstminister – ”Mina tankar går till alla brukare som drabbas och är oroliga”, 2023-02-03
Det måste finnas en väl avvägd balans mellan brukarnas integritet och möjligheten att kontrollera att skattepengarna går till dem som verkligen behöver det, säger Camilla Waltersson Grönvall. - Sophie Karlsson, ordförande IfA – ”Det är orimligt att anordnaren ska veta allt om assistansanvändarens liv”, 2023-02-02
Återkallandet av Humanas tillstånd kan få stora följder för alla assistansanvändare, säger Sophie Karlsson. Hon välkomnar krav på kvalitet men ser med oro på hur anordnarna förväntas ha mer och mer kontroll över assistansanvändarnas liv. - IVO återkallar Humanas tillstånd, 2023-01-31
Humana Assistans, Sveriges största assistansanordnare, fick idag sitt tillstånd att bedriva personlig assistans återkallat. Bolaget som har 1900 kunder och 9000 anställda assistenter, uppger att de ska överklaga domen till Förvaltningsrätten. - Återkallade tillstånd och beviljade inhibitioner, 2022-10-03
Se vilka assistansanordnare som fått återkallat tillstånd av IVO. Se även vilka anordnare som överklagat och fått inhibition att driva verksamheten vidare. - Lystra assistans i konkurs, 2022-08-24
Företagen Lystra Assistans och Melius Assistans går i konkurs efter att deras tillstånd dragits in och de inte fått inhibition att driva verksamheten vidare. UPPDATERING 30/8: Livihop, Svea o Atlas Assistans går i konkurs - Lystra assistans får återkallat tillstånd, 2022-06-22
IVO har återkallat tillstånden för Lystra Assistans, Ellas Assistans och Melius Assistans, alla dotterbolag till Curira AB. Besluten är överklagade till Förvaltningsrätten. - VH Assistans förlorar i Kammarrätten, 2022-02-28
Kammarrätten i Stockholm har gett IVO stöd i att återkalla tillståndet för VH Assistans. VH assistans överklagar nu till HFD. FMF assistans har fått tillståndet återkallat av IVO, men har fått inhibition att driva assistansen vidare efter överklagande till Förvaltningsrätten. Anna Barsk Holmbom har analyserat situationen på Heja Olika. - Lagändring mot anordnare utan tillstånd från IVO träder i kraft, 2021-11-01
Från 1 november kan Försäkringskassan och kommunerna stoppa utbetalning för personlig assistans som utförts av en anordnare som saknar tillstånd från IVO. Assistansberättigade ges två veckor tidsfrist att byta anordnare. - IVO har återkallat tillståndet från flera större assistansföretag, 2021-10-24
Flera större assistansbolag har sedan förra sommaren fått återkallat tillstånd från IVO, vissa har fått inhibition och behåller tillståndet tills frågan avgörs i förvaltningsdomstol. Andra har fått tillbaka tillståndet vid överklagan. - Lagändring antagen mot anordnare utan tillstånd
, 2021-10-04
Från 1 nov kan Försäkringskassan och kommunerna neka utbetalning för personlig assistans som utförts av en anordnare som saknar tillstånd från IVO. - VH Assistans behåller tillstånd från IVO
, 2021-05-24
Förvaltningsrätten har beslutat att VH assistans får behålla sitt tillstånd på IVO. Tidigare återkallade IVO tillståndet och VH assistans har haft inhibition att fortsätta driva verksamheten i väntan på beslut i Förvaltningsrätten. - Assistansanordnare med tillstånd från IVO
, 2021-02-16
Den 16 februari fanns det 988 privata assistansanordnare med tillstånd registrerade på IVO. Om man räknar bort enskilda firmor blir det 911, vilket är de som visas i vår lista på Assistanskoll. - lagändring mot anordnare utan tillstånd
, 2021-01-15
Regeringen föreslår en lagändring så att Försäkringskassan och kommunerna kan neka utbetalning av assistansersättning för personlig assistans som utförts av en anordnare som saknar tillstånd från IVO. Lagändringen föreslås gälla från 1 november 2021. - Lena Hallengren, Socialminister – ”Aktörer som inte uppfyller IVO:s krav ska inte kunna bedriva personlig assistans”
, 2020-10-05
Lena Hallengren säger sig vara medveten om att vissa assistansanordnare inte har rätt till ersättning för merkostnader för Covid 19. Hon vill dock inte säga mer än att regeringen bereder frågan. Däremot bereder regeringen en lagändring mot att anlita anordnare som saknar tillstånd. - Maria Nyström, Vårdföretagarna – ”Vi vill se ett tufft, tydligt och rättssäkert agerande mot oseriösa anordnare”, 2020-09-24
Maria Nyström, ordförande i Bransch personlig assistans, välkomnar att myndigheter agerar mot oseriösa aktörer men det måste ske på ett rättssäkert sätt. - IVO, Suzana Brandt, inspektör – ”Vi kan polisanmäla företag som utför assistans efter att tillståndet dragits in”, 2020-09-24
IVO kontaktar inte kunderna hos en anordnare de drar in tillståndet för, men det går att kontakta IVO för att få veta om en anordnare utreds eller saknar tillstånd, säger Suzana Brandt. - Linus Nordenskär, Försäkringskassan – ”Vi kräver en lagändring mot att anlita assistansanordnare utan tillstånd”, 2020-09-07
Efter en dom Högsta Förvaltningsdomstolen 2019 kan assistansberättigade anlita anordnare som saknar tillstånd från IVO att bedriva personlig assistans. Detta vill Försäkringskassan stoppa. - Jonas Franksson, ordförande STIL - ”Det är viktigt att täppa till alla risker för kriminalitet”, 2020-09-01
Jonas Franksson vill se något som liknar en "bakvänd sexköpslagstiftning" för att assistansanvändare inte ska riskera att bli utnyttjade av företag utan tillstånd. Fokus måste ligga på säljaren och inte köparen, säger han. - Sophie Karlsson, IfA – ”Assistansanvändare riskerar utnyttjas och bli återbetalningsskyldiga”, 2020-08-18
En lagändring så att assistansberättigade inte kan anlita anordnare som saknar tillstånd. Ett fungerande offentligt tillståndsregister och ett system där assistansanvändare får respit att anlita en annan anordnare när tillstånd dras in. Samordning mellan utbetalningsstopp och indragna tillstånd. Det vill IfAs ordförande Sophie Karlsson se förverkligat. - Henrik Petrén, Arbetsgivarföreningen KFO – ”Kan inte ha ett tillståndskrav som i praktiken är verkningslöst”, 2020-08-15
Att assistansberättigade kan få ersättningen utbetald till sig själva och betala en anordnare utan tillstånd undergräver reformens legitimitet, säger Henrik Petrén som vill se en lagändring. Att Försäkringskassan stoppar utbetalningarna bör däremot inte hindra assistansberättigade att välja den anordnaren. - VH Assistans överklagar tillståndsbeslut från IVO
, 2020-07-08
IVO har återkallat VH Assistans tillstånd att bedriva personlig assistans. VH assistans har dock tillståndet kvar tillsvidare då företaget överklagat beslutet till Förvaltningsrätten och fått inhibition att driva verksamheten tills frågan avgjorts där. - Nordica assistans förlorar tillstånd från IVO
, 2020-06-18
Nordica assistans har förlorat sitt tillstånd från IVO att bedriva personlig assistans. Nordica har överklagat beslutet till Förvaltningsrätten och fått inhibition att driva verksamheten tills frågan avgjorts där. - Nordica Assistans bemöter Försäkringskassan
, 2020-03-11
Assistanskoll intervjuade nyligen Försäkringskassan efter att de stoppat utbetalningar av assistansersättning till Nordica assistans. Nu bemöter Nordicas verksamhetschef Amina Kadra, Försäkringskassan. - Kaisu R Kull, Inspektör, IVO – ”Finns många orsaker till att en kommun inte verkställer insatsen personlig assistans”, 2020-02-24
Det har förekommit väntetider på 24 månader för att anordna personlig assistans. En kommun har dömts till särskild avgift på 1 miljon kr för att inte ha verkställt personlig assistans. Men det är få ärenden jämfört med andra LSS-insatser. - 30 000 kr i avgift för att söka tillstånd som assistansanordnare, 2018-12-31
Från 1 januari tas det ut en avgift för att söka tillstånd att bedriva personlig assistans. I en tillståndsansökan krävs nu att den sökande har insikt, är lämplig och har ekonomiska förutsättningar att bedriva verksamhet. - Vårdföretagarna, KFO och IfA kritiska till att uppgifter om tillstånd måste begäras ut från IVO, 2018-10-08
Att uppgifter om assistansanordnares tillstånd nu måste begäras ut från IVO, är ett steg tillbaka i utvecklingen, säger Sophie Karlsson, IfA. Henrik Petrén, KFO, menar att det försvårar för assistansanvändarna att välja anordnare. Fredrik Borelius, Vårdföretagarna, anser att det skadar assistansbranschen. - Johanna Mattsson, IVO – ”Den vanligaste orsaken till indraget tillstånd var ekonomisk misskötsamhet”, 2018-10-07
Hittills i år har bara 15 av 84 nyansökningar om att bedriva assistans godkänts. Förra året förlorade 16 assistansföretag sitt tillstånd vid en särskild granskning. Vid årsskiftet avgiftsbeläggs ansökningarna och fler tillståndskrav införs, säger Johanna Mattsson, avdelningsutredare på IVO. - Ingrid Rydell, IVO – ”Assistansberättigade får nu begära ut uppgifter om assistansanordnare i vårt tillståndsregister”, 2018-09-30
Sedan i somras visas inte uppgifter om anordnares LSS-tillstånd direkt på nätet. Ingrid Rydell kan inte svara på när detta kommer att ske igen. Assistansberättigade inte har lagstöd för direktåtkomst till uppgifter i IVO:s register. - Sju av 55 granskade assistansföretag miste sitt tillstånd , 2016-06-19
I rapporten "Lämplig eller inte – det är prövningen" beskrivs den granskning IVO gjort av assistansföretag 1 juli 2013 och 29 feb 2016. Det framgår att sju företag miste tillståndet. Granskningen har dock gjorts utifrån ett riskurval, vilket gör att resultatet inte är representativt. - Birgitta Lind och Ann-Louise Nissfolk, IVO – ”Avslag vid nyansökningar beror ofta på brist på kompetens”, 2015-12-15
Ägarprövningsutredningens förslag att ta betalt för tillståndsprövningar kan komma att innebära en avgift för att söka tillstånd för personlig assistans, säger Birgitta Lind och Ann-Louise Nissfolk, utredare på IVO:s avdelning för tillståndsprövning. - Bara en tredjedel av alla nyansökningar om att bedriva assistans leder till tillstånd , 2015-12-14
Mellan 1 jan 2013 till 11 december 2015 tog Inspektionen för vård och omsorg (IVO) beslut i 405 nyansökningar om att bedriva personlig assistans. Av dessa fick 137 godkänt, 230 fick avslag och 38 avvisades eller drogs tillbaka. - Fem gånger fler klagomål på personlig assistans än på andra LSS-insatser, 2015-11-18
IVO fick 259 klagomål på personlig assistans mellan 1 juli 2011 – 31 december 2014. Enligt IVO:s rapport "Personlig assistans under luppen" gäller de flesta klagomålen brister i utförandet av insatsen. - Kristina Söderborg, IVO: "De flesta av oss brinner för de här frågorna", 2013-08-13
Från och med 1 juni i år delades Socialstyrelsen i två nästan lika stora delar och Inspektionen för vård och omsorg, IVO, blev Assistansbranschens nya kontrollmyndighet. Kristina Söderborg som arbetar på avdelningen Analys och utveckling är positiv till delningen och menar att det är en tydlig signal från statsmakten att synliggöra tillsynens roll. - Brittmarie Fagerlund, samordnare för tillsynen av personlig assistans - "Hembesök aktuellt främst vid misstanke om svåra missförhållanden", 2013-04-18
Under sina två första år har tillsynen hanterat ärenden där assistansberättigade levt i ren misär i samband med att assistansföretag blivit polisanmälda, enligt Brittmarie Fagerlund. Hon anser dock att det vore mycket olyckligt om assistenter skulle tvingas rapportera till kassan om assistansberättigade använder ersättningen felaktigt. - Socialstyrelsen har nu tillståndsprövat alla med pågående verksamhet, 2012-12-20
Av de ärenden som avgjorts har 63,9 % bifallits, 35,5 % har inte fått tillstånd. Cirka hälften av ansökningarna kan vara assistansberättigade med egen assistans i ett bolag, det ska nu analyseras hur utfallet blivit. - Kristina Söderborg, Socialstyrelsen: "Många tackar för den verksamhet vi bedriver", 2012-10-18
62 procent av ansökningarna om tillståndsplikt har hittills beviljats, enligt nya siffror från Socialstyrelsen. 38 procent har inte fått tillstånd av olika skäl. Målsättningen är att alla ärenden ska vara klara i slutet av november i år, enligt Kristina Söderborg vid Socialstyrelsens enhet för socialtjänsttillstånd. - 44 % av ansökningarna om att bedriva assistans har inte fått tillstånd, 2012-06-04
Socialstyrelsen har hittills beviljat tillstånd till 545 assistansanordnare. Det är 56 procent av alla 975 beslut som tagits. 44 procent, 430 ansökningar, har inte fått tillstånd av olika skäl. - Wenche Willumsen, DHR, om tillståndsplikten och små assistansföretag, 2012-04-03
Socialstyrelsen ställer orimliga krav på assistansanvändare som vill driva sin egen assistans som juridisk person, tycker Wenche Willumsen. Det är ett steg tillbaka i historien, då experter bestämde vad som var bäst för personer med funktionsnedsättning. Själv drog Wenche Willumsen tillbaka sin ansökan istället för att uppfinna rutiner som hon anser aldrig kommer att följas. - Drygt 41 % av alla ansökningar om att bedriva assistans leder inte till tillstånd , 2012-03-14
Av 691 avgjorda ärenden har 382 assistansanordnare fått bifall och 184 fått avslag, 27 har avvisats och 75 avskrivits. Det framgår även att 83 beslut överklagats och att 16 omprövats. - Björn Jidéus, KFO - "Kopiering av tillståndsansökningar är tecken på desperation", 2012-01-20
Tillståndsprövningen är för hård mot de som har sin assistans i ett eget bolag anser Björn Jidéus på Arbetsgivarföreningen KFO. Han beklagar att ansökningar kopieras men ser det samtidigt som ett tecken på att kraven är otydliga och att vissa blir desperata. Samtidigt är det mycket positivt att Försäkringskassan nu skruvat ner siffrorna på omfattningen av kriminalitet inom assistans. - Kristina Söderborg, Socialstyrelsens tillståndsenhet - "Nio av tio avslag beror på brist på kompetens och kunskap" , 2011-12-13
Nästan 40 % av alla ansökningar om att bedriva assistans leder inte till tillstånd. Av 379 avgjorda ärenden har 228 assistansanordnare fått bifall och 72 fått avslag, 23 har avvisats och 53 avskrivits. Enligt Kristina Söderborg beror de flesta avslag på brister i kompetens. Avvisningarna beror på ofullständiga ansökningar och avskrivningarna på att den sökande helt enkelt gett upp. - Brittmarie Fagerlund, Socialstyrelsens tillsynsavdelning, - "Kvaliteten på anhörigassistans kommer att granskas särskilt noga"
, 2011-10-20
Tillsynen av assistansanordnare ska komma igång under 2012 och vara fullt utbyggd 2013. Enligt Brittmarie Fagerlund är prioriterade frågor assistenters kompetensutveckling och kvaliteten på anhörigassistans. Hon är samtidigt kritisk till att kommunerna inte behöver gå igenom samma tillståndsprövning. - Socialstyrelsen backar om tillståndskrav i varje län
, 2011-09-14
Det finns inte lagstöd för att kräva tillstånd av assistansanordnare i varje enskilt län. Anders Printz, chef för avdelningen regler och tillstånd på Socialstyrelsen säger att de tillstånd som hittills getts länsvis kommer att ändras. Socialstyrelsen står däremot fast vid att assistansberättigade som anordnar sin egen assistans i ett bolag ska söka tillstånd. - Assistansanordnare med tillstånd hos IVO, 2011-09-01
Uppdaterat oktober 2024. lista över ca 795 aktiva anordnare med tillstånd att bedriva personlig assistans hos Inspektionen för vård och omsorg (IVO) - Assistansanordnare som sökt tillstånd försent får fortsätta med verksamheten, 2011-06-16
Även om en anordnare med pågående verksamhet ansökt om tillstånd försent hos Socialstyrelsen, kan de få assistansersättning utbetald om de snabbt inleder en prövningsprocess enligt Tomas Sundberg på Försäkringskassan. Enligt Kristina Söderborg på Socialstyrelsens tillståndsenhet kommer anordnare med pågående verksamhet som söker försent att behandlas som nyansökningar. Deras verksamhet betraktas som olaglig, men det är upp till Försäkringskassan om och hur länge assistansersättning betalas ut. - Socialstyrelsen publicerar lista på assistansanordnare som sökt tillstånd , 2011-06-08
I en lista på Socialstyrelsens hemsida publiceras namnen på de knappt 1000 anordnare med pågående verksamhet som mellan 1 januari och 1 april 2011 ansökte om tillstånd att bedriva personlig assistans. Assistansanordnare som sökt tillstånd efter den 1 april 2011 eller assistansanordnare som sökt om tillstånd men som inte har pågående verksamhet är inte med på listan. - Protester mot tillståndsplikt i varje enskilt län, 2011-05-25
Samtliga arbetsgivarorganisationer i assistansbranschen har ställt sig bakom en skrivelse mot Socialstyrelsens planer på att införa tillstånd för att bedriva personlig assistans i varje enskilt län. De anser att detta saknar rättslig grund och skulle begränsa valfriheten för assistansanvändare. - Socialstyrelsens tillståndsenhet, Kristina Söderborg - "Drygt 1100 har sökt tillstånd att bedriva personlig assistans"
, 2011-05-18
Många fler än beräknat, drygt 1100, har sökt tillstånd att bedriva personlig assistans. Inom kort kommer Socialstyrelsen att publicera en lista på alla som ansökt, men det kommer att ta hela 2011 att behandla alla ansökningar säger Kristina Söderborg, ansvarig för tillståndsprövningen. - Socialstyrelsens tillståndsenhet, Kristina Söderborg - "Jag möter en allmän känsla av att man tror man ska kunna fortsätta som förut"
, 2011-05-16
Björn Jidéus på Arbetsgivarföreningen KFO har kritiserat att anordnare som bara har en kund måste söka tillstånd, liksom att anordnare bara får tillstånd i län där de kan ge så kallad direkt kontakt till assistansanvändaren. Kristina Söderberg, ansvarig för tillståndsprövningen, säger nu att tillståndsplikten innebär en skärpning och att saker inte kommer att fortsätta som tidigare. - Adolf Ratzka - Socialstyrelsen ödelägger valfriheten i personlig assistans
, 2011-05-16
Om kravet på direkt kontakt för att få tillstånd i varje län för en assistansanordnare blir verklighet skulle det dramatiskt försämra valfriheten och konkurrensen i assistansbranschen, säger Adolf Ratzka, verksamhetschef på Independent Living Institute. - Björn Jidéus, Arbetsgivarföreningen KFO - "Maktpyramiden som vändes upp och ner 1994 vrids nu delvis tillbaka"
, 2011-04-20
Den 1 april var sista dagen som redan verksamma assistansanordnare kunde söka tillstånd på Socialstyrelsen. Enligt Björn Jidéus på KFO har små anordnare haft problem att beskriva sin verksamhet i Socialstyrelsens mall och han anser att de som enbart har sin egen assistans i ett bolag borde sluppit tillståndsplikt. Han anser vidare att utbildningskrav och krav på planer innebär att makten över assistansen nu på gott och ont förskjuts från assistansanvändarna till experter. - Tomas Sundberg, Försäkringskassan - "Den assistansberättigade får två månader på sig att byta om anordnaren inte får tillstånd"
, 2011-04-20
Försäkringskassan kommer att stoppa utbetalning av assistansersättning till assistansanordnare som inte ansökt om tillstånd hos Socialstyrelsen. Assistansberättigade som valt en anordnare som saknar tillstånd ska få högst två månader på sig att byta anordnare innan assistansersättningen stoppas. Assistansersättningen kommer också att dras in om den assistansberättigade flyttar till ett län där anordnaren saknar tillstånd. - Blanketter för tillstånds- och anmälningsplikt klara
, 2010-12-29
På Socialstyrelsens webplats finns det nu ansökningsblanketter och information om hur assistansanordnare ska söka tillstånd för att bedriva personlig assistans och hur egna arbetsgivare som ska anmäla sin verksamhet. Ansökningstiden är från 1 januari - 1 april 2011. Läs också assistanskolls intervju med Kristina Söderborg på Socialstyrelsen. - Socialstyrelsens tillståndsenhet, Kristina Söderborg - "Enbart egna arbetsgivare undantas från tillståndsplikten"
, 2010-12-22
Mellan 1 januari och 1 april 2011 ska alla assistansanordnare ha ansökt om att få tillstånd för sin verksamhet. Enligt Kristina Söderborg, kommer det att visa sig efterhand exakt hur tillämpningen av kraven kommer att se ut. Assistansberättigade som är arbetsgivare åt sina egna assistenter undantas från tillståndsplikten, om de har anställt assistenterna utan att bilda bolag. Assistansberättigade som bildat aktiebolag, handelsbolag eller ekonomiska föreningar för sin egen assistans blir däremot tillståndspliktiga. - Socialstyrelsen, Kristina Söderborg - "Information om tillståndskraven i personlig assistans kommer i slutet av november"
, 2010-11-08
Från första januari 2011 ska enskilda näringsidkare söka tillstånd för att bedriva verksamhet med personlig assistans och egna assistansanordnare ska anmäla sin verksamhet till Socialstyrelsen. Anmälningstiden kommer att vara från 1 januari till 1 april, det är dock ännu inte helt klart vilka tillståndskraven ska vara och vad som ska räknas som egna assistansanordnare. - Zeinab Daugaard, PARO - "Vid tillsyn av assistans bör fokus ligga på kundens upplevelse av kvalitet"
, 2010-04-20
Det är positivt med tillståndsplikt för assistansanordnare, men det finns en risk att små anordnare saknar resurser för att klara kraven enligt Zeinab Daugaard, vice Ordförande i PARO, privata assistansanordnares riksorganisation. Hon anser också att det vore olyckligt om akademisk utbildning skulle bli ett krav för den som driver en assistansanordnare, erfarenhet bör också räknas som kunskapsgrund. - Socialstyrelsen, Katarina Pihl - "vi tog över länsstyrelsernas tillsynsroll vid årsskiftet"
, 2010-02-03
Socialstyrelsen utövar nu tillsyn över verksamhet enligt LSS vilket bland annat kan innebära granskning av kommunernas riktlinjer för personlig assistans, att utredningar av LSS sker på ett formellt korrekt sätt och att fattade beslut verkställs. Om det blir tillståndskrav för LSS-insatsen personlig assistans i den kommande LSS-propositionen kommer tillsynen av assistansen att bli mer omfattande.