Katarina Granath, Försäkringskassan – ”Egna arbetsgivare kan få lägre timbelopp”
En ny kammarrättsdom godkänner att Försäkringskassan kan sänka timbeloppet för egna arbetsgivare och det finns ingen gräns för hur lågt timbeloppet kan bli, säger Katarina Granath, områdeschef på Försäkringskassan.
Domen 5881–24 från Kammarrätten i Göteborg innebär ett godkännande av att Försäkringskassan beslutat om lägre timbelopp för en egen arbetsgivare som köpt vissa administrativa arbetsuppgifter från ett bolag. Försäkringskassan fick rätt i sin bedömning att det inte var kostnader för personliga assistenter. Katarina Granath är områdeschef på Försäkringskassan.
– Den som anställer sina assistenter själv och har utbetalning i förskott har enligt domen inte alltid rätt till schablonbeloppet. Hen har endast rätt till ersättning för de faktiska kostnaderna hen har haft för sina personliga assistenter.
Tidigare dom gällde annan fråga
En tidigare dom i Kammarrätten i Göteborg mål nr 6127 6134-23 från april 2024 godkände att egna arbetsgivare köper tjänster av administrativa bolag.
Hur ser du på den domen, går inte den i motsatt riktning?
– Domen gällde primärt frågan om det krävdes att bolaget som sålde administrativa tjänster hade tillstånd enligt LSS. Den säger därför inte så mycket om vilka kostnader som ska anses vara kostnader för personliga assistenter, säger Katarina Granath.
Ingen gräns för hur lågt timbeloppet kan bli
51 kap. § 4 i socialförsäkringsbalken säger att assistansersättning endast ges under förutsättning att den används för köp av personlig assistans eller för kostnader för personliga assistenter, säger Katarina Granath.
– För en egen arbetsgivare kan det fastställda timbeloppet annars bli lägre än schablonbeloppet.
Finns det någon gräns för hur lågt timbeloppet kan bli?
– Det finns ingen gräns för hur lågt ett timbelopp kan bli. Om de kostnader som godtas vid slutavräkningen är lägre än vad som redan betalats ut i förskott ska mellanskillnaden betalas tillbaka.
Viss administrativ hjälp kan köpas in
Innebär då detta i praktiken? Katarina Granath svarar att när en person anställer sina assistenter själv kan hen köpa viss administrativ hjälp.
– Personen kan däremot inte få ersättning för kostnader som inte har samband med anställningen av de personliga assistenterna.
Tidsredovisningsprogram OK, men inte en komplett rekryteringsprocess
Vilka administrativa tjänster kan då en egen arbetsgivare köpa in för att det ska godkännas som en kostnad i personlig assistans? Det är svårt att säga exakt svarar Katarina Granath.
– Det är svårt att ge ett exakt svar eftersom innehållet i olika tjänster kan variera.
Godkänns ett program som AiAI för att sköta löneutbetalningar och scheman?
– Ja.
Godkänns tjänster för bokföring/ekonomisk redovisning?
– När man anställer sina assistenter själv bedriver man inte näringsverksamhet. Det finns därför inte samma krav på bokföring, som det gör för verksamheter. Däremot ska personen kunna visa underlagen för de kostnader hen haft för sina assistenter.
Godkänns tjänster för hjälp med rekrytering av assistenter?
– Vissa kostnader vid rekrytering bör kunna anses vara kostnader för personliga assistenter. En person som anställer sina assistenter själv avgör vem som ska anställas som assistent. Det är därför svårt att se att en rekryteringsprocess i sin helhet skulle kunna köpas som tjänst
Kan man kontakta Försäkringskassan och fråga vilka administrativa tjänster som ni godkänner som en kostnad i personlig assistans?
– Försäkringskassan kan inte på förhand ta ställning till vilka kostnader som kan godtas vid slutavräkning. När kostnader redovisats utreds och bedöms vilka kostnader som personen haft för sina personliga assistenter. Personen kan inte få ersättning för andra kostnader än dem, säger Katarina Granath.