Lyssna

Återkrav hotar egna arbetsgivare vid för omfattande inköp av assistanstjänster

Henrik Wrede
Henrik Wrede, områdeschef på Försäkringskassan

Den nya HFD-domen ger Försäkringskassan möjlighet att bedöma om en egen arbetsgivare köpt för omfattande tjänster av ett bolag. Detta kan leda till återkrav av assistansersättning, säger Henrik Wrede, områdeschef på Försäkringskassan.
– Då kan man som enskild hamna i en svår situation.

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har i Mål 2860–2868–24 slagit fast att en egen arbetsgivare inte hade rätt till skäliga kostnader för assistansersättning då hen köpt alltför omfattande tjänster från ett företag utan IVO-tillstånd. Henrik Wrede på Försäkringskassan säger att domen påverkar Försäkringskassans hantering.
– Om den som anställer sina assistenter själv anlitar ett bolag för att ombesörja i princip samtliga moment för att den personliga assistansen ska kunna utföras kommer Försäkringskassan bedöma att assistansen utförs i en yrkesmässig enskild verksamhet. För sådan verksamhet krävs tillstånd från IVO.
Förändras något jämfört med situationen innan med den nya HFD-domen?
Ja, domen medför att vi kommer behöva bedöma om assistansen har utförts i egen regi eller utförts i en yrkesmässig enskild verksamhet som kräver tillstånd.

Kan leda till återkrav och en svår situation

Det finns ingen rätt till assistansersättning om assistansen utförs av en verksamhet som inte har tillstånd. Detta kan drabba egna arbetsgivare, som överlåter alltför omfattande tjänster till ett bolag, säger Henrik Wrede.
– Ja, om Försäkringskassan bedömer att assistans har utförts av en yrkesmässig enskild verksamhet utan tillstånd kan det innebära att den enskilde kommer behöva betala tillbaka pengarna – och då kan man som enskild hamna i en svår situation.

Var går gränsen för vilka tjänster som kan köpas?

Vilka arbetsuppgifter kan en assistansberättigad som anställer sina egna assistenter köpa från ett företag? Henrik Wrede kan inte ge något generellt svar.
– Om i princip samtliga relevanta moment som behövs för att kunna utföra den personliga assistansen ombesörjs av bolaget, kan det inte anses vara assistans som utförts i egen regi.
Är lönehantering, fakturering och juridisk rådgivning ok att köpa in?
Av domen framgår att det inte finns något hinder mot att den assistansberättigade i sin roll som arbetsgivare köper vissa administrativa och liknande tjänster, t.ex. lönehantering, fakturering och juridisk rådgivning. Vad som kan ses som kostnader för personliga assistenter är en bedömning i enskilda ärenden.
Är tjänster för rekrytering av assistenter ok att köpa in?
Det handlar inte om en enskild tjänst utan om den sammantagna bilden. Om rekrytering av assistenter tillsammans med andra tjänster innebär att den assistansberättigade anlitar ett bolag för att ombesörja i princip samtliga moment för att den personliga assistansen ska kunna utföras är det inte ok.

Kommer att informera de berörda

Så fort analysen av domen är klar kommer Försäkringskassan att informera mer om vad den innebär för dem det berör, säger Henrik Wrede.
– Det man också ska komma ihåg är att den som använder sig av administrativa tjänster alltid själv är ansvarig för utförandet, även för de moment som man har köpt in, säger Henrik Wrede.

Henrik Wrede intervjuades av Kenneth Westberg 2025-10-24


Få Assistanskolls artiklar i din brevlåda! Prenumerera på nyhetsbrevet..

Skicka sidan till: