Den nuvarande modellen med en timschablon har stora fördelar och bör i grunden behållas.
Nivån på den nuvarande timschablonen är för hög med tanke på kostnads och löneutvecklingen (Det sägs tex att timbeloppet för 2013 borde varit 253 kr istället för 275 kr)
Nuvarande timschablon bör ersättas av en grundschablon, och i samband med detta föreslås nivån frysas på ca dagens nivå under ett antal år för att sänka kostnaden.
En högre sk tilläggsschablon ska kunna beviljas brukare med mycket assistanstimmar på OB-tid (Minst 50 % av assistansen bör då ligga på nätter/helger för att tilläggsschablonen ska beviljas) Denna ska dock ej beviljas till en assistansberättigad som är över 65 år.
I olika förslag i utredningen ligger grundschablonen på 270-272 kr och tilläggschablonen på 6-10 kr jmf med 2013 års nivå på schablonbeloppet.
Sjuklöner för ordinarie assistenter ska ingå i och bekostas via grundschablonen och vara en del av assistenters löner/lönebikostnader.
Förhöjt timbelopp bör finnas kvar för tex behov av assistenter med särskild utbildning eller behov av arbetsledning av assistansen.
Det bör finnas ett lagstadgat krav på skriftligt avtal mellan brukaren och anordnaren. Det ska innehålla tex ansvarsfördelning, avtal om assistansomkostnader, uppsägnings/bindningstid, form av tvistelösning, redovisning av hur ersättningens används mm.
Brukaren ska inte kunna anställas och få ersättning för arbetsledning av den egna assistansen. En motivering till detta är att assistans inte ska kunna bli en inkomstförstärkning till brukaren.
Alla förslag ovan kan enligt utredningen införas 1 januari 2015.