läs skrivbordsversionen istället
Assistansanordnarnas lönsamhet har successivt minskat de senaste tio åren. Bolag kan få betalningssvårigheter vilket kan försämra kvaliteten i assistansen och minska intresset hos seriösa aktörer. Det skriver Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, i rapporten Assistansmarknaden - lönsamhet och konkurrensförhållanden.
Assistanskoll beskrivs också i ISF:s rapport, med en felaktig uppgift om att Assistanskoll ägs av STIL. (Assistanskoll har sedan starten 2007 ägts och drivits av Independent Living Institute)
ISF har på uppdrag av regeringen analyserat assistansbranschen vad gäller lönsamhet, aktörer, marknads- och konkurrensförhållanden och effekter av assistansersättningens konstruktion.
I rapporten sägs det att minskande lönsamhet riskerar leda till att kvalitén på assistansen generellt sänks: ”Det finns en risk är att .. anordnarna inte kan erbjuda marknadsmässiga löner, vilket gör det svårare att rekrytera och behålla personal”, skriver ISF.
Mångfalden av anordnare riskerar att minska enligt rapporten, vilket kan leda till sämre valmöjligheter för de assistansberättigade, framför allt de med stora hjälpbehov och behov av hjälp på obekväm arbetstid. Den sämre lönsamheten kan också ”minska intresset för branschen hos seriösa aktörer”.
Merparten av assistansersättningen går till assistenternas lönekostnader. Enligt rapporten är kravet på effektivisering, vilket sker genom en låg uppräkning av schablonbeloppet, problematiskt. Bara den del av ersättningen som inte är lönekostnader bör omfattas av effektiviseringskravet skriver ISF.
I rapporten sägs det att ersättningssystemets grundkonstruktion ger upphov till stora problem. Det riskerar att leda till att anordnare strävar efter att se till att brukarna ska beviljas fler assistanstimmar och att det blir en konkurrensfördel för de anordnare som kan hjälpa sina kunder att få fler timmar.
ISF säger också att efterskottsbetalningen av assistansersättning riskerar att ge likviditetsproblem för anordnare med små marginaler. Därför behövs ”ett funktionellt system för att redovisa utfört arbete och att Försäkringskassan betalar ut ersättningen snabbt efter det att tidredovisningarna kommit in vid månadens slut.”
ISF anser att tillståndskrav och tillsyn behöver skärpas. ”En del av företagen på assistansmarknaden verkar i en gråzon”, skriver de. Den succesivt försämrade lönsamheten för seriösa aktörer riskerar att ge fördelar till oseriösa anordnare som kan skaffa sig fördelar genom att inte följa spelreglerna.
Positivt enligt rapporten är att brukarna är medvetna om sina möjligheter att själva välja anordnare och att de är motiverade att göra aktiva val. De menar också att de har tillgång till mycket information (om än ”delvis ostrukturerad”) att basera valet på. Negativt är dock att det ”medför vissa kostnader” att byta anordnare.
På sid 60-61 i rapporten talas det om hur ISF analyserat siffror från Assistanskolls jämförelsetjänst om hur anordnarna använder assistansersättningen. Dessa sägs ligga nära de ISF själva kommit fram till. På sid 87 sägs att jämförelsen i Assistanskoll visar att de 20 största anordnarna erbjuder likartade tjänster.
På sid 112-114 beskrivs Assistanskolls jämförelsetjänst, och det sägs att den ägs av STIL, Stiftarna av Independent Living i Sverige. Detta är fel eftersom Assistanskoll är ett projekt som drivs av Independent Living Institute, som är en organisation skild från STIL.
Läs ISF rapport: Assistansmarknaden - lönsamhet och konkurrensförhållanden (2017:16)
Artiklar på Assistanskoll: skriv till Kenneth, telefon: 070-859 15 44 eller 08-506 22 181. (telefonsvarare finns)
Assistansanordnarnas profiler: skriv till Algren, telefon: 08-506 22 177. (telefonsvarare finns)
Om cookies och personuppgifter på Assistanskoll
Assistanskoll är en tjänst av
Independent Living Institute
Storforsplan 36, 10 tr
123 47 Farsta
Tel. 08-506 22 177.