läs skrivbordsversionen istället
Försäkringskassan stoppar utbetalning av assistansersättning till Humana Assistans och betalar istället pengarna direkt till de assistansberättigade som anlitar Humana. Humanas kunder kan dock i sin tur betala till Humana och fortsätta anlita de som anordnare.
I ett pressmeddelande säger Försäkringskassan att beslutet innebär att myndigheten inte godkänner Humana Assistans AB som betalningsmottagare. Grunden för beslutet är de omständigheter som framkommit i IVO:s utredning där de återkallade Humanas tillstånd.
Försäkringskassan informerar på sin hemsida om att de kommer att kontakta alla Humanas kunder, att rätten till assistans inte påverkas av beslutet, att pengarna sätts in på den assistansberättigades egna konto och att hen sedan är fri att välja vilken anordnare hen vill. Det går även att bli egen arbetsgivare för sina assistenter skriver Försäkringskassan.
Till SVT säger Försäkringskassan att de aldrig betalar ut assistansersättning till företag som fått återkallat tillstånd.
– Vi betalar inte ut till företag som inte har tillstånd från Ivo. Så är det alltid, säger Lotta Jernström, pressekreterare på Försäkringskassan, till SVT.
En assistansberättigad kan alltid få assistansersättningen utbetald till sig själv och sedan anlita en anordnare som hen sedan själv köper assistans av. Humanas kunder kan alltså fortsätta anlita Humana om de vill.
Johanna Rastad, VD och koncernchef på Humana säger i ett pressmeddelande att det är ”överraskande” att det kommer i dag, strax efter att Förvaltningsrätten beviljat Humana inhibition att driva verksamheten vidare i väntan på dom.
– Försäkringskassan har när som helst möjlighet att besluta om betalningsmottagare. Det är anmärkningsvärt att Försäkringskassan dessutom uppmanar våra kunder att byta anordnare. Beslutet ökar vår och kundernas administrativa börda, säger vd Johanna Rastad, i ett pressmeddelande.
Text: Kenneth Westberg
Vidare läsning
Pressmeddelande från Försäkringskassan
Försäkringskassan: Har du assistans från Humana?
Artiklar på Assistanskoll: skriv till Kenneth, telefon: 070-859 15 44 eller 08-506 22 181. (telefonsvarare finns)
Assistansanordnarnas profiler: skriv till Algren, telefon: 08-506 22 177. (telefonsvarare finns)
Om cookies och personuppgifter på Assistanskoll
Assistanskoll är en tjänst av
Independent Living Institute
Storforsplan 36, 10 tr
123 47 Farsta
Tel. 08-506 22 177.