Lyssna

Jämförelse av 2 personlig assistans anordnare i Stockholms län

Anordnarens namn och hemsidaHela Sveriges Assistans
hsaab.se
Olivia Personlig Assistans AB
oliviapersonligassistans.se
Telefon 08-55 77 19 00  08-522 825 50 
Besöksadress Hela Sveriges Assistans
Svärdvägen 19, 5 tr
182 33 Danderyd ..  
Huvudkontor
Vendevägen 85 A
182 91 Danderyd ..  
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2004 2002
Antal assistenter380 assistenter (173 årsanställda assistenter) 1100 assistenter
Antal kunder74 kunder 190 kunder
Antal administrativ personal10 personal, 0 med assistans 35 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenuppsägningstid 12 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarier  Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 4
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 37
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?  Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar  
Vilket kollektivavtal tillämpas?Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)135:00 kr/tim 141:00 kr/tim, minimitimlön 119:00 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?Ja, under en månad. Under den tiden tas beslut om det ev. ska utbetalas under längre tid. Allt för att möjliggöra för våra kunder att behålla sina personliga assistenter. I grunden nej, men det avgörs från fall till fall
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. -
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: I det fall underlag finns till framtida kostnader kan assistansersättning avsättas.
3:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Dator,mobiltelefon till arbetsledaren att användas i tjänsten. Arbetsledarintroduktion. Grundutbildning via vår egna webbutbildning för nyanställd personlig assistent. Schemaläggning och tidrapportering sker med stöd av HSA tid.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Friskvård för personalen på 2000 kr/år Kunden erbjuds sociala aktiviteter som fester, museibesök, konserter, resor mm.
I assistansen ingår ejIngår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter ingår ej
Ingår ej:
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor ingår ej
  • arbetsledar- och vidare­utbildning för kunden ingår ej
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts ingår ej
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Vi gillar beslut nära kunden.Därför arbetar vi med personlig arbetsledning.Arbetsledare kan vara kunden själv, eller en personlig assistent tillhörande kunden som har det som en extra befattning.Från HSA huvudkontor ger vi stöd och service till arbetsledaren, allt för att stödja utvecklingen inom assistansen utifrån behov och ge trygghet i vardagen.Gemensamt för alla uppdrag är att arbetsledaren är en person med gedigen kunskap om uppdraget och om dina önskemål och behöv.Arbetsledaren är endast ansvarig för ditt uppdrag och kan därför ha hela sitt fokus på just din assistans... Att vi kan ta omfattande assistansuppdrag med många assistanstimmar.Vi har också en kvalificerad arbetsledning med dygnetruntservice.Som kund hos oss på Olivia har man tillgång till "mitt team" som består av

1.Uppdragsansvarig chef är spindeln i nätet i din assistans och är assistenternas närmaste chef som
ser till att tex schemaläggning och bemanning fungerar
2.Jurist, hjälper till med ansökan/ omprövning/utökning av assistansbeslut
3.Rekryteringsenhet Hjälper uppdragsansvariga chefen med rekrytering av assistenter
4...
Tjänster för egna arbetsgivare?ja nej
Transparensindex (0-100)73 av 100 83 av 100
Källa och senaste uppdateringSonja Hayen, Regionchef Hela Sveriges Assistans, 2024-04-09  Kim Nersing, 2025-02-12 
Utskriftsversion utskriftsversion: Hela Sveriges Assistans utskriftsversion: Olivia Personlig Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: