Lyssna

Jämförelse av 2 personlig assistans anordnare i Stockholms län

Anordnarens namn och hemsidaGod Assistans i Mitt AB
godassistans.se/vara-kontor/personlig-assistans-stockholm
Särnmark Assistans AB
sarnmark.se
Telefon 08-23 26 00  Växel: 08-505 920 00 
Besöksadress Huvudkontorets besöksadress är i Helios lokaler i Signalfabriken
Vasagatan 6
172 67 Sundbyberg ..  
Stockholm, Sundbyberg,
Löfströms Allé 1B
172 66 Sundbyberg ..  
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2012 1992
Antal assistenter500 assistenter (380 årsanställda assistenter) 2500 assistenter (1000 årsanställda assistenter)
Antal kunder119 kunder 350 kunder
Antal administrativ personal11,8 personal, 0 med assistans 80 personal, 3 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenBindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal
Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarier  Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 90
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 92
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år  
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)140:00 kr/tim, minimitimlön 120:00 kr/tim 147:97 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?ja, enligt kollektivavtal. Ja, motsvarande uppsägningstid
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 41:11 kr/tim (per assistanstimme). Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 47:96 kr/tim (per assistanstimme).
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
4:00 kr/tim - 15:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas efter ett byte av anordnare.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Inga begränsningar men vi vill att assistansersättningen skall gå till det den är tänkt till - dvs verksamheten runt vår kund. Vi rekommenderar en buffert för oförutsedda kostnader.
2:40 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: I våra modeller kan du som kund själv bestämma hur mycket som ska gå till löner respektive hur mycket du ska spara. Våra assistansrådgivare och assistansekonomer hjälper dig att hitta en rimlig nivå i sparandet av medel avsedda för assistansomkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • Tidrapporteringssystem, Föreläsningar, medarbetar- och lönesamtal, personalmöten, kund- och personalaktiviteter. Gratis deltagande på loppet Glädjeruset, möjlighet till medlemskap i God Assistans IF (vår idrottsförening). Juridisk rådgivning via God Juridik till kunder och medarbetare.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Alla assistenter erbjuds en grundutbildning i två steg samt utbildning i HLR. För medarbetsledare finns medarbetsledarutbildning. Utöver ovan bestämmer kund vilka utbildningar som assistent skall gå.
I assistansen ingår ejIngår ej:
  • akutvikarier via assistent­pool eller bemannings­företag ingår ej
 
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)God Assistans i Mitt är en del av en företagsgrupp där fyra andra assistansbolag ingår, God Assistans i Norr, Väst, Värmland och Syd.Vi har huvudkontor i Solna och ett lokalkontor i Norrköping.Vår värdegrund och kultur genomsyrar samtliga bolag, nämligen att göra något bra och att göra skillnad – Det är vårt löfte.Varför God Assistans i Mitt?
Vi erbjuder personlig assistans i de mellersta delarna av landet.Vår verksamhet riktar sig till såväl barn, ungdomar och vuxna med funktionsvariation.Vi vill bidra med att göra vardagen lite enklare för er...
Särnmark grundades 1992 av Mikael Särnmark och Cecilia Ekholm efter att Mikaels liv förändrades i och med en olycka 1978.De var en av pionjärerna när personlig assistans skapades.Än idag så ägs Särnmark av Mikael och Cecilia – något som gör oss unika och skiljer oss från andra assistansbolag.Med vår erfarenhet har vi byggt upp en assistans som passar just dig.Vi har två olika modeller.Alla bygger på Särnmarks starka värdegrund – långsiktighet, stabilitet och nära kundkontakt.Om din assistans förändras eller du känner att du vill ta mer eller mindre ansvar, kan du alltid byta till en annan modell...
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej Nej
Transparensindex (0-100)90 av 100 100 av 100
Källa och senaste uppdateringCharlotte Templeton, 2023-09-04  Stefan Jangenheim, 2025-05-21 
Utskriftsversion utskriftsversion: God Assistans i Mitt AB utskriftsversion: Särnmark Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: