Lyssna

Jämförelse av 2 personlig assistans anordnare i Västernorrlands län

Anordnarens namn och hemsidaHelsa Omsorg Norden AB
helsaab.se
Särnmark Assistans AB
sarnmark.se
Telefon 090 - 206 08 80  Växel: 08-505 920 00 
Besöksadress Västra Esplanaden 2
903 26 UMEÅ 
Stockholm, Sundbyberg,
Löfströms Allé 1B
172 66 Sundbyberg ..  
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2013 1992
Antal assistenter120 assistenter (65 årsanställda assistenter) 2500 assistenter (1000 årsanställda assistenter)
Antal kunder20 kunder 350 kunder
Antal administrativ personal4 personal, 0 med assistans 80 personal, 3 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenBindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal
Bindningstid 8 veckor, uppsägningstid 8 veckor
Läs standardavtal
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarierAssistentpool finns Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 3
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 84
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år  
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer själv assistenter Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Vårdföretagarna/Almega-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)151:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim 147:97 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?Ja, enl kollektivavtal Ja, motsvarande uppsägningstid
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 30:00 kr/tim - 49:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 34:26 kr/tim - 47:96 kr/tim (per assistanstimme).
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
4:00 kr/tim - 8:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Nej, enligt överenskommelse med kund om särskilda behov finns.
2:40 kr/tim - 17:13 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: I våra modeller kan du som kund själv bestämma hur mycket som ska gå till löner respektive hur mycket du ska spara. Våra assistansrådgivare och assistansekonomer hjälper dig att hitta en rimlig nivå i sparandet av medel avsedda för assistansomkostnader anpassat efter just dina behov i din assistans.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • Kundaktiviteter, medarbetarsamtal och lönesamtal, APT och personalmöten, dygnet runt jour och kris verksamhet. Individuell anpassning av assistansen och assistentutbildningar efter kunds behov, kvalitetssäkring.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • Alla assistenter erbjuds en grundutbildning i två steg samt utbildning i HLR. För medarbetsledare finns medarbetsledarutbildning. Utöver ovan bestämmer kund vilka utbildningar som assistent skall gå.
I assistansen ingår ej  
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Vi vet att alla människor är unika och att livet är ett pussel där många bitar måste falla på plats.Vi vet också att livet är föränderligt och att livspusslet ständigt byter skepnad genom livet.Hos oss arbetar engagerad personal med en genuin drivkraft för att alla människor har rätt till ett bra liv.Därför arbetar vi med närhet och flexibilitet i kontinuerlig dialog med både dig som kund och dina assistenter.Vi tror på samverkan, tillgänglighet och allas lika värde.Vi är kvalitetsdeklarerade enligt Vårdföretagarnas standard, har transparensredovisning samt hög kreditvärdighet, AAA... Särnmark grundades 1992 av Mikael Särnmark och Cecilia Ekholm efter att Mikaels liv förändrades i och med en olycka 1978.De var en av pionjärerna när personlig assistans skapades.Än idag så ägs Särnmark av Mikael och Cecilia – något som gör oss unika och skiljer oss från andra assistansbolag.Med vår erfarenhet har vi byggt upp en assistans som passar just dig.Vi har två olika modeller.Alla bygger på Särnmarks starka värdegrund – långsiktighet, stabilitet och nära kundkontakt.Om din assistans förändras eller du känner att du vill ta mer eller mindre ansvar, kan du alltid byta till en annan modell...
Tjänster för egna arbetsgivare?Nej Nej
Transparensindex (0-100)100 av 100 100 av 100
Källa och senaste uppdateringJoakim Viklund, 2025-05-28  Stefan Jangenheim, 2025-05-21 
Utskriftsversion utskriftsversion: Helsa Omsorg Norden AB utskriftsversion: Särnmark Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: