Lyssna

Jämförelse av 2 personlig assistans anordnare i Örebro län

Anordnarens namn och hemsidaFMF Assistans AB
fmfassistans.se
Vivida Assistans AB
vivida.se
Telefon 019-60 90 420  019-555 43 00 
Besöksadress Adolfsbergsvägen 4,
702 27 Örebro ..  
Riagatan 1
702 27 Örebro 
Verksamhetstyp Anordnaren är ett företag.  Anordnaren är ett företag. 
Etableringsår2010 2004
Antal assistenter1350 assistenter 1200 assistenter (390 årsanställda assistenter)
Antal kunder250 kunder 150 kunder
Antal administrativ personal30 personal, 0 med assistans 30 personal, 0 med assistans
Bindnings- och uppsägningstidenuppsägningstid 12 veckor Bindningstid 4 veckor, uppsägningstid 4 veckor
Läs standardavtal
Arbetsledning av assistenternaBåde kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter Både kund och/eller anordnare bestämmer assistenternas arbetsuppgifter
Garantiperson (medarbetsledare)Medarbetsledare om kunden vill Medarbetsledare om kunden vill
Hur läggs arbetsscheman för assistenter?Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans Anordnaren och kund/medlem gör arbetsscheman tillsammans
Assistentpool med vikarier  Assistentpool finns
Rekrytering av assistenter - vem skriver annons och gör intervjuAnordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 39
Anordnaren och kund/medlem rekryterar tillsammans.
Platsannonser: 31
Utdrag ur belastningsregistret vid rekryteringen?Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år Utdrag ur belastningsregistret krävs även vid anställning av assistenter till kunder över 18 år
Vem väljer de assistenter som anställs?Kunden väljer assistenter tillsammans med anordnaren Kunden väljer själv assistenter
Har kund/medlem ett avgörande inflytande över vilka utbildningar assistenterna ska få?Kunden bestämmer utbildningar Kunden bestämmer utbildningar
Vilket kollektivavtal tillämpas?Fremia-Kommunal  Vårdföretagarna/Almega-Kommunal 
Genomsnittlig grundtimlön (exklusiv semester-ersättning/lön, exkl OB)145:00 kr/tim, minimitimlön 133:25 kr/tim 155:00 kr/tim, minimitimlön 129:00 kr/tim
Tillämpar anordnaren individuell lönesättning?Individuell lönesättning Individuell lönesättning
Kan kunden påverka assistenternas lönesättning?Kunden kan påverka assistenternas lön Kunden kan påverka assistenternas lön
Betalas assistans vid sjukhusvistelse om inte försäkrings­kassan beviljat detta?Enligt kollektivavtal Ja, i enlighet med kollektivavtal
Har varje kund/medlem en egen budget som denne är med och påverkar och där det avsätts ett visst belopp till anordnarens kostnader för administration m.m.? Kunden har insyn i sin budget och budgetuppföljning. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 18:00 kr/tim - 25:00 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart. Ja egen budget där beloppet till anordnarens administration är 20:56 kr/tim - 41:11 kr/tim (per assistanstimme).. Beloppet är förhandlingsbart.
Assistansomkostnader

Läs artikel om skatteverkets syn på sparade pengar för assistansomkostnader
5:00 kr/tim - 10:00 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden eller assistenten får ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader hos anordnaren.
5:76 kr/tim - 11:52 kr/tim avsätts för assistansomkostnader för kundens räkning.
  • Kunden kan få pengar både i förskott, till handkassa eller till bankkonto, och/eller ersättning i efterhand.
  • Oanvända medel för assistansomkostnader kan sparas åt kund för framtida assistansomkostnader och användas efter ett byte av anordnare.
  • Begränsningar för sparade medel till assistansomkostnader i budgeten: Sparade assistansomkostnader måste användas under gällande räkenskapsår. Av den anledningen förskotterar Vivida assistansomkostnader så att hela summan går att använda från dag 1 i räkenskapsåret. Kunden behöver med andra ord inte tjäna in assistansomkostnaderna innan de kan användas.
Följande tjänster ingår i anordnarens assistansIngår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • ersättning till kund/medlem för el-förbrukning, vatten mm relaterat till assistenter
  • ersättning till kund/medlem för assistentrum vid assistans/väntetid på natten
  • 24 timmar jour. Personlig kundansvarig. Jurister som arbetar nära kunden och finns med vid hela vägen från ansökan till utredning. Vi finns med kunden även vid andra viktiga möten om så kunden önskar. Hjälper också till med andra ansökningar så som tex. bildstöd, bostadsanpassning etc.
Ingår:
  • hjälp med myndighetskontakter såsom kommun och försäkrings­kassan
  • juridisk rådgivning
  • rådgivning och stöd i arbetsledarfrågor
  • arbetsledar- och vidareutbildning för kunden
  • bredvidgående för nya assistenter
  • utbildningar till assistenter och arbetsledare
  • handledning till assistenter
  • friskvård till assistenter
  • redovisning av hur kundens assistans­ersättning använts
  • personalannonsering
  • akutvikarier via assistentpool eller bemanningsföretag
  • möjlighet att kontakta anordnaren dygnet runt
  • Personalvård som t ex tillgängliga chefer, bemanningshjälp dygnet runt, friskvårdsbidrag, handledning, kund- och assistentaktiviteter och träffar, företagshälsovård via Previa, kund- och personaltidning med mera.
I assistansen ingår ej  
Specialisering eller styrka med anordnarens egna ord (om inte annat anges)Du kan tryggt lita på att alla delar av uppdraget hanteras enligt gällande regelverk och lagar.Vi är stolta över att ha experter inom varje viktigt område.Hos oss får du en trygg arbetsgivare till dina assistenter, du får tillgång till en stark juridisk plattform och en kompetent löneadministration.Handledning och utbildningar inom assistans är också en mycket viktig del och vi erbjuder dessutom utbildningar som skräddarsys och anpassas efter just din grupp och ert behov.Våra medarbetare, oavsett roll, är framför allt medmänniskor med en genuin vilja att ”finnas där” för våra kunder och deras assistansgrupper... - Vivida är en komplett assistansanordnare som startade 2004, och vi är det seriösa alternativet när du väljer assistansanordnare.- Målet är att vara förebilder för andra assistansföretag och hos oss fungerar assistansen i alla led.- Vi är ett av få assistansföretag som öppet redovisar vår årsredovisning.- Vivida är medlemmar i, och är med och driver den politiska debatten om assistansfrågor, inom arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna.- Vår verksamhet bygger på en stark värdegrund, och för denna har vi som ett av få företag, tilldelats den högsta R-licensen(guld) i etiskt företagande i Sverige (läs mer på https://rlicens...
Tjänster för egna arbetsgivare?  Ja, juridiska tjänster inom personlig assistans och annan förvaltningsrätt.
Transparensindex (0-100)77 av 100 97 av 100
Källa och senaste uppdateringAnnika Florin, 2024-10-24  Fredric Käll, VD, 2024-06-24 
Utskriftsversion utskriftsversion: FMF Assistans AB utskriftsversion: Vivida Assistans AB

Vi vill uppmärksamma på att uppgifterna i anordnarens profil är lämnade av anordnaren själv och att de när som helst kan ändra sina uppgifter. Vi kan inte garantera att uppgifterna är korrekta.

Skicka sidan till: