Lyssna

Försäkringskassan stoppar utbetalningar till Humana

Försäkringskassan stoppar utbetalning av assistansersättning till Humana Assistans och betalar istället pengarna direkt till de assistansberättigade som anlitar Humana. Humanas kunder kan dock i sin tur betala till Humana och fortsätta anlita de som anordnare.

I ett pressmeddelande säger Försäkringskassan att beslutet innebär att myndigheten inte godkänner Humana Assistans AB som betalningsmottagare. Grunden för beslutet är de omständigheter som framkommit i IVO:s utredning där de återkallade Humanas tillstånd.

Försäkringskassan kontaktar Humanas kunder

Försäkringskassan informerar på sin hemsida om att de kommer att kontakta alla Humanas kunder, att rätten till assistans inte påverkas av beslutet, att pengarna sätts in på den assistansberättigades egna konto och att hen sedan är fri att välja vilken anordnare hen vill. Det går även att bli egen arbetsgivare för sina assistenter skriver Försäkringskassan.

"Vi stoppar alltid utbetalningar till företag som fått återkallat tillstånd"

Till SVT säger Försäkringskassan att de aldrig betalar ut assistansersättning till företag som fått återkallat tillstånd.
– Vi betalar inte ut till företag som inte har tillstånd från Ivo. Så är det alltid, säger Lotta Jernström, pressekreterare på Försäkringskassan, till SVT.

Humanas kunder kan fortsätta anlita Humana

En assistansberättigad kan alltid få assistansersättningen utbetald till sig själv och sedan anlita en anordnare som hen sedan själv köper assistans av. Humanas kunder kan alltså fortsätta anlita Humana om de vill.

Humana: "Förvånande"

Johanna Rastad, VD och koncernchef på Humana säger i ett pressmeddelande att det är ”överraskande” att det kommer i dag, strax efter att Förvaltningsrätten beviljat Humana inhibition att driva verksamheten vidare i väntan på dom.
– Försäkringskassan har när som helst möjlighet att besluta om betalningsmottagare. Det är anmärkningsvärt att Försäkringskassan dessutom uppmanar våra kunder att byta anordnare. Beslutet ökar vår och kundernas administrativa börda, säger vd Johanna Rastad, i ett pressmeddelande.

Text: Kenneth Westberg

Vidare läsning

Pressmeddelande från Försäkringskassan

Försäkringskassan: Har du assistans från Humana?

Pressmeddelande från Humana

Skicka sidan till: