Patrik Silverudd, Vårdföretagarna – ”Vilande bolag med tillstånd borde inte vara tillåtet”
Att fd ägare till assistansföretag som förlorat tillståndet flyttar sina kunder till andra bolag och verkar i bakgrunden är förkastligt och måste stoppas säger Patrik Silverudd, näringspolitisk expert på Vårdföretagarna.
– Myndigheterna kan tex granska ekonomiska flöden mellan det nya bolagets ägare och det gamla bolagets ägare.
I en intervju på Assistanskoll beskrev den fd assistansföretagaren ”Anna” hur fd ägare till bolag som förlorat sitt tillstånd ser till så att större grupper av assistansberättigade byter till ett annat bolag eller flyttas till så kallade ”vilande bolag” med tillstånd på IVO. De kan sedan verka i bakgrunden och fortsätta ha hand om sina fd kunder. Patrik Silverudd ser mycket allvarligt på att sådant förekommer.
– Att flytta sin verksamhet till ett vilande bolag eller använda sig av någon annans verksamhet som en ”front” är förkastligt. I det första fallet kommer förhoppningsvis IVO ta ett nytt beslut om indragning så fort de kan. I det andra fallet är det en ren kriminell handling.
Vilande bolag borde inte vara tillåtet
Det är alldeles för lätt idag att flytta verksamhet till vilande bolag som har tillstånd att bedriva personlig assistans på IVO, anser Patrik Silverudd.
– Vi har begärt att vilande tillstånd ska återkallas om de inte används. Idag kan man köpa tillstånd på Blocket vilket är helt galet.
Hur ska man komma åt att fd ägare finns med och påverkar i bakgrunden, om de inte har formella roller i det assistansföretag deras fd kunder bytt till?
– Det är ingen lätt fråga. Den här problematiken återfinns även inom tex krogbranschen. Myndigheterna kan exempelvis granska ekonomiska flöden mellan det nya bolagets ägare och det gamla bolagets ägare.
Administrationsbolag rundar tillståndsplikten
Ett liknande upplägg som ”Anna” beskriver i intervjun på Assistanskoll är att fd kunder blir egna arbetsgivare och att fd ägare fortsätter att ha de som kunder via tex ett administrationsbolag. Även detta är förkastligt enligt Patrik Silverudd.
– Det är en sak att använda en revisor för hjälp med exempelvis bokföringen och en annan att låta någon sköta allt som ett vanligt assistansbolag gör. Risken ökar också dramatiskt för den enskilde att behöva stå för ett eventuellt återkrav.
Hur vanligt bedömer du att detta är i assistansbranschen?
– Försäkringskassan har uppmärksammat att många av de som kommer från bolag som blivit av med tillståndet startar ”egenregi”-verksamheter men använder sig av sin gamla utförare som ”administrativ hjälp”.
Även egna arbetsgivare ska ha tillståndsplikt
Patrik Silverudd vill se en lagändring så att alla utförare, även egna arbetsgivare omfattas av tillståndsplikten. Han vill även att Försäkringskassan agerar när många assistansberättigade byter till samma bolag efter ett indraget tillstånd.
– Om en utförare blir av med sitt tillstånd borde det inte vara något större problem för Försäkringskassan att följa vart kunderna tar vägen. Det borde skynda på processen att hantera en eventuell överföring till en oseriös aktör.
Vad anser du om den idé ”Anna” har i intervjun på Assistanskoll om att skapa ett verktyg som kan se flöden av assistansberättigade som byter anordnare?
– Rimligen borde Försäkringskassan kunna se dessa flöden redan idag.
Kassan och kommunerna ska informera assistansberättigade
”Anna” skriver också att det borde finnas ett debattforum för branschen där sådana här saker kan diskuteras. Patrik Silverudd säger att Vårdföretagarna inte har någon uppfattning om vilka debattforum som ska finnas.
– Vi har diskussioner och samverkan med andra organisationer inom branschen men deltar även i dialogsamverkan med Försäkringskassan och träffar givetvis och diskuterar med politiker.
Hur kan man generellt öka assistansberättigades kunskaper och medvetenhet om vad som gäller, särskilt om de inte kan det svenska språket?
– Detta borde självklart ligga på Försäkringskassan och kommunen. Man måste ge en tydlig information om både rättigheter och skyldigheter, säger Patrik Silverudd.
Indexera timbeloppet
För att motverka oseriösa anordnare i assistansbranschen måste regeringen även säkerställa att det går att driva personlig assistans av god kvalitet, säger Patrik Silverudd.
– Det behövs rimliga och hållbara ekonomiska förutsättningar, assistansersättningens timbelopp behöver indexeras.
Har inte timbeloppet höjts tillräckligt?
– Nej, långt därifrån, vi har i Assistansbarometern visat att om timbeloppet höjts enligt Omsorgsprisindex, OPI, under perioden 2016 - 2025 hade nivån på timbeloppet varit 377 kr, vilket innebär 35 kr högre än idag. Ett införande av en indexering skulle stoppa nedskärningarna, men det behövs dessutom en nivåhöjning i ett eller flera steg, säger Patrik Silverudd.
Stärkt Assistans måste få en omstart
Patrik Silverudd anser att Grant Thorntons rapport i våras visade att personlig assistans är en kostnadseffektiv insats jämfört med andra stödinsatser som hemtjänst och gruppboende.
– OM våra politiker menar allvar med att man vill ge personer med stora funktionsnedsättningar ett bra liv så borde man se till att Stärkt rätt till personlig assistans som hittills varit ett stort misslyckande ges en omstart. Då måste man se över behovsbedömningarna av grundläggande behov, säger Patrik Silverudd.
Patrik Silverudd intervjuades av Kenneth Westberg 2024-10-10
Vidare läsning
”Anna” fd assistansföretagare – ”Assistansberättigade flyttas mellan bolag i utbyte mot pengar”